duminică, 3 mai 2015

Despre optimizarea studierii matematicii în VET prin prisma corelaţiei cu disciplinele de specialitate.


Anastasia Berejanschi
Profesor de matematică și fizică gradul I
Școala profesionala nr. 1 Chișinău
Doctorandă, anul II la UST.
augustinab@rambler.ru

Odată cu semnarea Acordului de asociere la UE au apărut noi perspective de dezvoltare şi perfecţionare şi pentru învăţământul profesional tehnic, care constituie parte integrantă a sistemului educaţional naţional, orientat spre formarea şi dezvoltarea unor abilităţi, competenţe şi aptitudini profesionale specifice instruirii cadrelor de muncitori calificaţi pentru ramurile economiei naţionale. Pentru a ne apropia de perspectivele europene, care ar asigura un echilibru între cerinţa pieţei de muncă şi forţa de muncă, educaţia în învăţământul profesional  trebuie să asigure elevilor posibilitatea instruirii multilaterale: culturală, ştiinţifică şi tehnică. Principalele obiective sunt sporirea atractivității pentru tinerii care vor să obțină o calificare pentru a se încadra rapid în piața muncii sau a se lansa, ulterior, în afaceri, creșterea relevanței studiilor și construirea unui sistem de asigurare a calității. Procesul instructiv-educativ are ca scop nu doar dobîndirea de aptitudini practice şi priceperi necesare pentru angajarea ulterioară în cîmpul muncii şi practicarea anumitor meserii sau profesii, dar şi dezvoltarea culturii generale a elevilor, care asigură un viitor mai bun însuşi absolventului, dar oferă o şansă mai bună şi economiei naţionale.
Didactica matematicii şi ştiinţelor la noi în şcoală nu este aceea de a pregăti pe tineri pentru universitate, ci scopul ei principal este de a avea o valoare culturală de sine stătătoare, deoarece societatea în care trăim şi în care vor trăi copiii pe care îi pregătim are nevoie de oameni care să gândească interdisciplinar, care să treacă cu uşurinţă de la un domeniu la altul. Predarea – învăţarea prin corelarea obiectelor de studiu reprezintă noul în lecţiile din învăţămîntul profesional, iar aceast lucru îi activează pe elevi, le stimulează creativitatea şi contribuie la unitatea procesului instructiv – educativ. Pentru o pregătire mai calitativă a elevilor către viaţă şi profesie utilizez orice posibilitate de a exemplifica aplicaţii ale matematicii în viaţa cotidiană şi în domeniul profesional, de a stabili obiective comune mai multor discipline ce vor conduce la însuşirea conţinutului manualelor, punînd accentul pe înţelegerea conceptelor fundamentale şi stăpânirea tehnicilor indispensabile pentru învăţarea altor discipline. În lucrul cu elevii folosesc metode matematice pentru a rezolva probleme concrete din fizică, tehnică, economie, proiectare ş.a., implimentez proiecte care includ teme cu o conotație inetrdisciplinară, care reprezintă un sistem de operare optim în procesul cunoaşterii. Modalitatea de organizare a conţinuturilor învăţării, cu implicaţii asupra întregii strategii de proiectare a curriculumului, oferă o imagine unitară asupra fenomenelor şi proceselor studiate în cadrul diferitelor discipline de învăţământ şi facilitează contextualizarea şi aplicarea cunoştinţelor dobândite în viaţa cotidiană şi în profesie.
Legătura dintre discipline se realizeză la nivelul conţinuturilor, obiectivelor, dar se creează şi un mediu propice pentru ca fiecare elev sa se exprime liber, să-şi dea frâu liber sentimentelor, sa lucreze în echipă sau individual. Această  legătură între matematică şi disciplinele tehnice este posibilă deoarece limbajul matematic este universal, internaţional, ceea ce ajută la circulaţia şi acumularea ordonată a rezultatelor matematice prin efortul comun al tuturor.  Elevii sunt învăţaţi, prin studierea matematicii, să ştie să calculeze, să coreleze, să asocieze cunoştiinţele despre anumite procese, fenomene, într-un ansamblu unitar de cunostiinte, deziderat realizabil prin studiul structurilor algebrice. Aceasta îi  face pe elevi să conştientizeze faptul că matematica oferă nu doar tehnici specifice de studiu şi investigare în multe domenii aplicative, dar oferă şi o importantă dezvoltare şi disciplinare a gândirii, acestea subzistând în straturile tuturor celorlalte discipline studiate. Elevii mei înţeleg că stăpînirea noţiunilor matematice joacă un rol important în evoluţia progresului mondial, formând paradigme noi ale cunoaşterii, dezvoltând metode şi instrumente noi de investigaţii, propunând tehnologii moderne pentru economia şi societatea bazată pe cunoaştere, şi că fără matematică nu faci mai nimic.
În acest aspect utilizez orice posibilitate de a exemplifica aplicaţii ale matematicii, cel puţin în fizică, tehnologie, dar şi în chimie, biologie, informatică, economie, în viaţa cotidiană şi în alte domenii. Necesitatea de a avea o educație bazată pe standarde înalte, flexibilitate şi alegere, predare de calitate, susţinută de tehnologiile informaţionale şi personalizată pentru fiecare elev în parte, mi-a impus necesitatea de a optimiza procesul instructiv-educativ prin  folosirea TIC şi a metodelor şi mijloacelor multimedia în studiul matematicii şi fizicii. Folosesc la lecţie simulări ştiinţifice interactive, foarte interesante, puternic ancorate în realitate, din cadrul proiectului PhET al Universităţii din Colorado, unde găsesc studiu de caz, sfaturi pentru profesori, ce conţin idei pentru predare propuse de echipa PhET. Avantajele utilizării activităţilor de simulare pe calculator sunt numeroase: creşterea motivaţiei, învăţarea eficientă, controlul asupra unor variabile multiple, prezentări dinamice şi reluarea simulării în ritmul propriu al elevului, atât timp cât este necesar, pentru întelegerea fenomenului. Evoluţia pedagogică a exerciţiilor virtuale marchează saltul formativ, realizabil de la exerciţiul automatismelor la exerciţiul operaţiilor, care angajează un câmp aplicativ mai larg, perfectibil la diferite niveluri de referinţă didactică şi extradidactică.  Aduc ca exemple doar cîteva situaţii teoretice aplicate la disciplinele matematică şi fizică, în grupele profesionale (de vocaţie).
Iată un exemplu din matematică: Studiul graficului funcţiei de gradul II. 



Studiul diferenţialei unei funcţii.


Elevii observă mai uşor proprietăţile funcţiilor şi celelalte afixe şi pot folosi modelul pentru a construi alte grafice.
Deoarece experimentul reprezintă o metodă didactică în care predomină acţiunea de cercetare directă a realităţii în condiţii specifice de laborator şi poate fi desfăşurat cu succes şi cu ajutorul softurilor interactive, în fig 2 arăt pagina de deschidere a http://phet.colorado.edu






  




 

   Eficientizarea demersului didactic a dus la rezultate vizibile: elevii sunt mai atenţi la datele problemelor, fac deosebirea între informațiile relevante şi cele nerelevante pentru obţinerea unei soluţii corecte, au progresat în dezvoltarea judecăţii analitice, atât de necesară în formarea personalităţii. Cele mai calitative rezultate ce demonstrează dezvoltarea competenţelor şcolare este faptul că elevii vin cu o mare plăcere la lecţii, sunt motivaţi să înveţe şi aplică pe larg cunoştinţele acumulate în specialitate, dar şi în cotidian.
 La implementarea tehnologilor didactice moderne, bazate pe îmbinarea activităţilor teoretice cu cele aplicative prin utilizarea softw-rilor educaţionale întîmpin dificultăţi, deoarece şcoala nu dispune de echipament modern TIC şi conectare în reţea, precum şi lipsa competenţelor asociate utilizării instrumentelor şi media digitale la tinerii din şcoala mea. Absolvenţii trebuie să fie pregătiţi pentru a intra pe piaţa muncii, să-şi construiască o carieră relevantă pentru dezvoltarea personală, dar şi dezvoltarea societăţii, avînd dezvoltate abilităţi de instruire, care le vor permite să-şi continue studiile. Ar fi frumos de urmat modelul german, ce funcţionează după principiul parteneriatelor din care fac parte guvernul, instituţia care asigură educaţia şi formarea profesională, dar şi companiile care angajează tineri şi sunt interesate să aibă muncitori calificaţi. Aici şcoala şi firmele lucrează împreună, iar elevii au posibilitatea să urmeze pe de o parte, curricula teoretică în instituţia de învăţămînt. iar pe de altă parte, orele practice în cadrul companiei, fiind în acelaşi timp remuneraţi.

Un comentariu:

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.