sâmbătă, 9 decembrie 2017

Două proiecte: Evokids și Insight Edu

Platforma Scientix ne oferă mereu noi proiecte și resurse utile în educația pentru științe la fiecare grupă de vârstă. Iată doua asemenea proiecte, unul care oferă materiale didactice pentru a prezenta evoluția elevilor de școală primară, iar al doilea care încearcă să înțeleagă mai bine Planeta Roșie alscultându-i ”pulsul”. 

EVOKIDS – EVOLUȚIA ÎN ȘCOALA PRIMARĂ

Proiectul „Evokids” este dedicat cercetării referitoare la concepțiile copiilor din școala primară privind evoluția. În cadrul proiectului sunt realizate și propuse materiale pentru predarea evoluției la această categorie de vârstă.
„Evokids” este un proiect german, inițiat la Universitatea din Giessen, Germania, care vizează predarea evoluției la clasele primare. În afară de limba germană, proiectul este disponibil și în limbile engleză și turcă.
„Big Family” este un film pentru copii și pentru adulți, care propune o călătorie prin istoria vieții:

Profesori din universitate și din școli colaborează la o revistă cuprinzând materiale didactice referitoare la evoluție pentru învățământul primar. Materialele didactice includ descrieri și instrucțiuni pentru profesorii din școlile primare, precum și materiale didactice pentru utilizare la clasă.
Revista „Evolution in Primary School” [Evoluția la clasele primare] include materiale didactice pe diferite teme privind evoluția, cum sunt erele geologice, fosilele, dinozaurii, varietatea și selecția, apariția speciilor și originea vieții. Materialele se pot dovedi utile și în învățământul secundar.
„Evokids” include, de asemenea, un program de promovare globală, disponibil la: http://www.evokids.org/. Mai multe detalii despre proiect la adresa http://www.scientix.eu/projects/project-detail?articleId=609417 

INSIGHT EDU

Proiectul INSIGHT EDU ascultă cu atenție „pulsul” Planetei Roșii, Marte, pentru a înregistra date despre cutremure și alte activități interne și a înțelege astfel compoziția planetei. De asemenea, INSIGHT EDU oferă elevilor, adolescenților și studenților șansa de a urmări, asemenea oamenilor de știință, misiunea în direct. InSight caută să răspunsă la una dintre întrebările fundamentale ale științei: „Cum s-au format planetele telurice?”
InSight (Explorarea interiorului cu ajutorul sondajelor seismice, geodeziei și transferului termic) este o misiune din cadrul programului Discovery al NASA, care își propune să plaseze un modul geofizic pe Marte, pentru a-i studia structura internă profundă. InSight este însă mult mai mult decât o misiune pe Marte. Este un modul de explorare a unei planete telurice care abordează una dintre problemele fundamentale ale științelor planetare și ale sistemului solar. InSight contribuie la creșterea capacității noastre de înțelegere a proceselor care au dus la formarea planetelor telurice ale sistemului solar interior (printre care se numără și Pământul) cu peste patru miliarde de ani în urmă. Cu ajutorul unor instrumente geofizice sofisticate, InSight pătrunde în adâncul planetei Marte, analizând urmele proceselor de formare ale planetelor telurice și măsurând „semnele vitale” ale planetei: „pulsul” (seismologie), „temperatura” (sondă pentru fluxul termic) și„reflexele” (monitorizare de precizie).
INSIGHT EDU oferă profesorilor următoarele oportunități:

  • Să urmărească, în direct, activitatea seismică a unei alte planete telurice.
  • Să descopere și să studieze planetele la școală, printr-o abordare cu o dimensiune virtuală mai restrânsă.
  • Să testeze ipotezele prin experimente practice, inspirate de misiune.
  • Să organizeze ateliere de lucru pentru profesori și să prezinte o serie de activități inovatoare în domeniul geofizicii.
INSIGHT EDU reprezintă o ocazie unică de a elabora un program științific destinat școlilor și publicului larg pe baza unei misiuni spațiale.
Pentru detalii și pentru a contacta echipa proiectului accesațhttps://insight.oca.eu/fr/accueil

duminică, 29 octombrie 2017

Proiect STEM premiat la nivel european pentru România

În perioada 26-28 octombrie 2017, în Malta, a avut loc Conferința Anuală eTwinning cu tema „Să transformăm incluziunea în acțiune”. Cu acest prilej, a avut loc și decernarea premiilor Europene Anuale- a celor pe categorii de vârstă și a celor speciale. România a fost de două ori pe podium, dovedind, ca de fiecare dată, o înaltă calitate a proiectelor desfășurate. 
Premiul la categoria științe, Marie Skodlowska Curie, a fost acordat proiectului Open the Gates to the Universe, un proiect care are ca unul din  fondatori pe ambasadorul Scientix român Cornelia Melcu. Bazat pe științe spațiale și astronomie, proiectul și-a propus să crească motivația elevilor de clase primare din cinci țări europene- România, Polonia, Cipru, Moldova și Portugalia pentru disciplinele STEM.  În activitățile desfășurate s-au utilizat resurse ale unor proiecte- Space Awareness și ESERO, resurse regăsite pe portalul Scientix.
Mai multe despre proiect, resursele utilizate și desfășurarea conferinței, găsiți accesând linkurile inserate în articol.




sâmbătă, 28 octombrie 2017

Club virtual de stiinta pentru elevi

Elevii au ocazia să se înscrie în clubul virtual de știință StarT GoEdu!, în cadrul căruia pot observa și desfășura experimente legate de domeniile lor de interes.
Cluburile virtuale își vor începe activitatea pe 26 octombrie 2017, cu o sesiune de cinci zile despre matematică. Vor urma apoi alte cinci sesiuni: „natură și mediu înconjurător”, „bunăstare”, „stele și spațiu”, „cămin, cultură și dimensiunea internațională” și „tehnologia din jurul nostru”. Aici puteți citi programul complet și vă puteți înscrie.
Deși tematica cluburilor se adresează elevilor din clasa a III-a până într-a VII-a, oricine poate participa la activitățile grupurilor. Cluburile virtuale sunt o inițiativă a proiectului StarT, coordonat de LUMA-Centre din Finlanda.


Proiectul StarT promovează învățarea prin colaborare, sprijinind eforturile comunităților educaționale de a implementa învățarea interdisciplinară, bazată pe proiecte. În cadrul StarT, elevii derulează proiecte legate de știință, matematică și tehnologie. Proiectele sunt circumscrise celor șapte teme StarT: viața cotidiană, natura și mediul, programarea și robotica, stelele și spațiul, jucăriile mobile, tehnologia din jurul nostru și bunăstarea generală.
Obiectivul principal al StarT este de a implementa o modalitate de lucru și gândire StarT, nouă, interdisciplinară, bazată pe colaborare, care să evidențieze învățarea bazată pe proiecte și colaborarea activă din cadrul comunității educaționale. StarT combină învățarea bazată pe interogare cu cea bazată pe proiecte, apelând la o abordare interdisciplinară. De asemenea, folosește tehnologiile moderne, precum și alte medii de învățare din afara spațiului școlar.
În plus, StarT promovează o abordare bazată pe preocupări a științei și matematicii în școli, grădinițe, precum și în diverse grupuri specializate în activități extracurriculare și familii. De asemenea, promovează interesul fetelor față de știință, tehnologie și matematică grație metodelor de lucru creative și contextelor fascinante.
StarT este un proiect pe termen lung, care se organizează anual. Aici vă puteți înscrie pentru a lua parte la proiectul StarT.
Proiectul sau activitatea dumneavoastră poate fi, spre exemplu:
  • un studiu de mică amploare sau un sondaj de mare amploare;
  • un joc, o simulare sau o animație;
  • o piesă de teatru sau un musical;
  • o jucările mobilă sau o operă de artă;
  • o aplicație sau un robot;
  • o tehnologie.
Aveți libertatea de a vă alege tema proiectului. Singura condiție de participare este ca acesta să demonstreze o anumită legătură cu știința sau matematica și cu temele StarT, care sunt următoarele:
  1. matematica de zi cu zi
  2. natura și mediul înconjurător
  3. programarea și robotica
  4. stelele și spațiul
  5. jucăriile mobile
  6. tehnologia din jurul nostru
  7. bunăstarea (sănătatea, alimentația, activitatea fizică).
Acest document vă oferă mai multe detalii despre criteriile de evaluare a proiectelor.
Evaluarea proiectelor
Evaluarea activității de proiect se axează pe creativitate, idei inovatoare, munca în echipă, precum și pe modul general de prezentare.Un alt aspect care afectează evaluarea este modul în care elevii se raportează la propriile proiecte. Aceștia vor trebui să evidențieze ce au învățat pe perioada de desfășurare a proiectului și cum consideră ei că s-au descurcat.
Evaluarea bunelor practici conform rapoartelor online
În momentul evaluării bunelor practici semnalate de școli, se va pune accentul atât pe cooperarea dintre profesori, cât și pe cea cu alte persoane. Juriul caută și modalități inovatoare de a implementa proiecte și chiar târguri StarT organizate în școli.

duminică, 24 septembrie 2017

Invitatie de participare la Conferinta de Educatie, Bucuresti, 3 - 4 noiembrie

Către comunităţile de vorbitori de limba română din R. Moldova şi Ucraina,


Universitatea din Bucureşti împreună cu partenerii săi invită cadrele didactice din învăţamântul preuniveristar ce predau discipline STEM (matematică, științe - chimie, biologie, fizică, geologie, informatică, tehnologii si inginerie) la cea de-a doua ediție a Conferinţei Naţionale a "Comunităţii Educaţie pentru Ştiinţe" care din acest an are şi o secţiune internaţională. Conferinţa se va desfăşura în perioada 3 - 4 noiembrie, în Bucureşti la Biblioteca Naţională a României.

În cadrul conferinţei vor avea loc prezentări plenare ale reprezentanţilor proiectelor europene şi naţionale, ateliere interactive prin care profesorilor li se vor demonstra noi modalităţi şi materiale de realizare a predării-învăţării, mese rotunde de discuţii, precum şi expoziţii. Activităţile se vor desfăşura în limba română sau engleză. Pentru participanţii din Republica Moldova şi Ucraina în limita locurilor disponibile, transportul, cazarea şi mesele pe durata conferinţei vor fi suportate de organizatori. O temă importantă a conferinţei va fi cea despre colaborările regionale, reprezentanţii europeni care vor participa la Bucureşti manifestându-şi intenţia de a dezvolta noi parteneriate în regiune.

Informaţii preliminare despre conferinţă şi program găsiţi în documentul următor.

Dacă sunteţi interesaţi să participaţi la Conferinţă, vă rugăm să vă înregistraţi intenţia prin formularul următor. Persoanele selectate vor fi contactate prin email pentru continuarea şi confirmarea înscrierii.  

Adresă formular


Anunţurile publice şi înscrierea generală la conferinţă pentru particianţii din
România vor începe după data de 1 octombrie. Pentru întrebări şi comentarii ne puteţi scrie la adresa conferinta.cnces@gmail.com


Alte pagini cu informaţii relevante:


Din partea echipei de organizare,
dr. Bogdan Popovici

miercuri, 20 septembrie 2017

Proiectul PLATON caută profesori

Proiectul PLATON combină metodologiile orientate către elev, cum sunt metodele de învățare prin investigație, promovând în același timp un model interdisciplinar novator pentru abordarea științelor naturii.
PLATON dorește să ofere profesorilor și comunităților școlare un cadru coerent de formare pedagogică, care să aducă la zi practicile didactice curente ale acestora. Mai precis, PLATON dorește să ofere un cadru de instruire novator și deschis pentru profesorii din învățământul primar și secundar, care să se orienteze către învățarea interdisciplinară și prin investigație, precum și către colaborarea între profesorii din aceeași unitate școlară. În acest fel, proiectul consolidează profilul pedagogului, oferindu-le profesorilor instruirea necesară pentru a stăpâni utilizarea metodelor de învățare prin investigație în practica lor didactică de fiecare zi. El le oferă, de asemenea, instrumentele necesare pentru antrenarea elevilor în activități interdisciplinare în care să aibă loc un proces de învățare semnificativă, deoarece aceștia stabilesc legături în mod conștient și explicit între noile lor cunoștințe și o structură de cunoaștere deja existentă.
Principalele materiale prevăzute pentru prima fază a proiectului sunt următoarele:
  • Harta drumurilor către investigație - un set de instrumente ușor de utilizat pentru introducerea profesorilor în domeniul metodologiei învățării prin investigație.
  • Realizarea unei Hărți interdisciplinare 3D a ideilor științifice care să îi ajute pe profesori să facă conexiuni între cunoașterea din trecut, prezent și viitor și marile idei ale științei.
  • Identificarea, adaptarea și dezvoltarea unor activități PLATON orientate pe simularea problemelor din viața de zi cu zi.
  • Trusa de instrumente PLATON pentru evaluarea învățării aprofundate a științei destinată profesorilor.
  • PLATON e-Agora - un spațiu în care profesorii vor găsi toate instrumentele și resursele necesare pentru a participa la ceea ce propune proiectul.
  • Școli PLATON: un grup de școli pilot care se vor angaja în transformarea lecțiilor tradiționale în ore de clasă moderne, cu caracter practic și teoretic.
PLATON invită toate școlile interesate să aducă filosofia PLATON în orele lor de științe și să le facă astfel mai interactive și interdisciplinare. PLATON va oferi cadrelor didactice instrumentele necesare care le vor permite să introducă un aspect interdisciplinar în predare, permițând astfel elevilor lor să înțeleagă mai bine legătura dintre ceea ce învață la școală și lumea reală. În plus, cadrele didactice vor avea la dispoziție un set de instrucțiuni, care cuprinde îndrumări, tehnici, exemple și sfaturi care îi vor ajuta să introducă practici de cercetare în învățătura lor de zi cu zi progresiv și în ritm propriu.

PLATON va oferi, de asemenea, o colecție de activități legate de curriculum (pe termen scurt și pe termen lung) pe care profesorii le pot utiliza în clasă, precum și în colaborare cu colegii care predau alte discipline științifice.

Pentru a vă alătura proiectului, completați acest formular. Pentru mai multe informații despre cum ce presupune statutul de școală-pilot, beneficiile pentru profesori și certificare, accesați pagina web a apelului

joi, 7 septembrie 2017

Cursuri online în această toamnă

Pentru că, odată cu venirea toamnei, revine și pofta multora dintre noi de a învăța lucruri noi și a-și lărgi orizontul profesional, vă recomandăm câteva cursuri la care vă puteți înscrie în perioada următoare. 

1. Al treilea curs de formare a ambasadorilor Scientix 

Scientix organizează a treia ediție a cursului de formare a ambasadorilor Scientix, curs destinat profesorilor de discipline STEM interesați să devină membri ai Comitetului de profesori Scientix până în ianuarie 2019.
Candidaţii ideali vor fi profesori dinamici, motivaţi şi creativi, care doresc să-şi pună amprenta asupra predării ştiinţelor, tehnologiei, ingineriei şi matematicii în ţările lor.
Principalul obiectiv al cursului este de a-i familiariza pe profesori cu instrumentele și activitatea Scientix, precum și de a-i ajuta pe profesorii STEM din întreaga Europă și nu numai să obțină informații și să dobândească abilitățile și competențele care ar putea contribui la dezvoltarea lor profesională.
Participarea la cursul online este gratuită. Ediția actuală se va desfășura între 02 octombrie și 04 decembrie 2017. Numărul de locuri este limitat la 300 de participanți pe ediție. În cazul neocupării locurilor, începerea cursului poate suferi amânări. Participanţii vor fi selectaţi din rândul celor care se înscriu prin intermediul formularului de mai jos, luându-se în calcul ordinea înscrierii şi o distribuţie echitabilă între ţări.
Formularele de candidatură trebuie trimise până miercuri, 20 septembrie 2017
Mai multe detalii aici

2. Cursuri pe platforma Teacher Academy din cadrul School Education Gateway 

Platforma Teacher Academy din cadrul School Education Gateway organizează, pentru a doua oară, cursul online, deschis, cu participare masivă (MOOC) „Tranziția la matematica 2.0”. Înscrierile au început deja, iar cursul va începe oficial pe 18 septembrie și se va încheia pe 8 noiembrie 2017, desfășurându-se pe School Education Gateway. Probabil că mulți profesori își aduc aminte de acest curs din toamna anului 2016, când a fost organizat în premieră și a atras sute de profesori, care s-au familiarizat cu diverse metode originale de predare-învățare a matematicii.

În această toamnă, Teacher Academy mai oferă alte patru cursuri. Cursurile despre „Competențe pentru școala secolului XXI” și „Integrarea învățării bazate pe proiecte în activitatea didactică” vor fi organizate din nou, pe lângă alte două noi, axate pe „Oportunități de finanțare Erasmus+ pentru școli” și „Implicarea eficientă a părinților în învățarea elevilor”.

3. Eveniment de formare eTwinning: „Puterea tehnologiei ADN”

European Schoolnet și Laboratorul european pentru științe ale vieții (ELLS) organizează un eveniment de formare dedicat profesorilor eTwinning înregistrați, în perioada 25 septembrie - 6 octombrie 2017. Cursul este intitulat „Puterea tehnologiei ADN”.
Cursul oferă participanților informații despre cele mai recente progrese din domeniul ingineriei genetice și despre modul în care pot fi puse în practică scenariile didactice axate pe această tematică. În plus, participanții la acest eveniment de formare vor avea ocazia să analizeze implicațiile pe care le au tehnologiile ADN asupra cercetării, medicinii și societății per ansamblu.
Pentru a participa, este necesar să vă înscrieți mai întâi ca utilizator al platformei eTwinning, asta, bineînțeles, dacă nu sunteți deja! Ulterior, utilizatorii înregistrați se vor putea înscrie la curs doar în săptămâna 18 - 25 septembrie, pe pagina cursului, aici.

4. Ultimul curs online al proiectului Space Awarness

Our fragile planet” („Planeta noastră fragilă”) este al patrulea și ultimul cursul online deschis, cu participare masivă (MOOC) creat în cadrul proiectului Space Awareness, finanțat de programul Orizont 2020, pentru cercetare și inovare, al Uniunii Europene.
Înscrierile la acest curs au început deja, pe platforma European Schoolnet Academy. Cursul va debuta, oficial, pe 2 octombrie 2017 și se va derula pe o perioadă de 5,5 săptămâni, fiind structurat în patru module de studiu separate.
Cursul aduce în discuție concepțiile greșite ce vizează legătura dintre științele spațiale și astronomie, pe de o parte, și chimie, biologie, geografie și științele Pământului, pe de altă parte. Participanții la acest curs vor avea ocazia de a învăța și a pune în practică activități educaționale ludice despre vreme, climă și Pământ, de a descoperi cum să folosească aceste activități la școală și/sau acasă, de a sensibiliza publicul țintă cu privire la misiunile spațiale și la carierele din acest domeniu și de a consolida responsabilitatea socială față de schimbările climatice.

sâmbătă, 29 iulie 2017

Scientix și Space Awareness, suport pentru învățarea STEM în ciclul primar

Biroul European de Resurse pentru Educaţie Spaţială – România (ESERO România) a organizat în perioada 25-28 Iulie 2017, un curs de iniţiere în ştiinţe spaţiale. Cursul s-a adresat cadrelor didactice din învăţământul primar și a avut loc la Cinciș, Hunedoara. 
Lectorii au petrecut patru zile si trei nopti alături de cursanți- proveniți din toate regiunile geografice ale țării, deslușindu-le din tainele cerului și ale explorării spaţiului cosmic.
Atelierul a avut scopul principal de a le oferi participanţilor cunoştinţele necesare pentru a atrage elevii din ciclul primar către materiile STEM (stiinţă, tehnologie, inginerie, matematică) prin intermediul fascinaţiei prezentate de către univers. Au fost abordate teme de astronomie şi teme referitoare la explorarea spaţiului cosmic, cum ar fi: misiuni spaţiale, aterizarea pe o cometă, viaţa în spaţiu sau cum devii astronaut. 
O sesiune specială a fost dedicată utilizării tehnologiei și a resurselor specifice evenimentului. În cadrul acesteia, participanții au aflat despre proiectul Space Awareness și despre Scientix, comunitatea învățământului științific din Europa. Sesiunea a fost dedicată îndeosebi folosirii resurselor de pe cele două portaluri. S-a prezentat secțiunea RESURSE de pe portalul Scientix, cu accent pe serviciul de traducere la cerere. 



Urmăriți linkurile de mai sus pentru a afla mai multe despre oportunitățile oferite de aceste proiecte și programe internaționale.