miercuri, 17 mai 2017

Proiectul Hypatia

Hypatia este un proiect finanțat prin programul UE Horizon 2020 și are scopul de a dezvolta un cadru teoretic privind nediscriminarea pe criterii de gen în învățământul STEM și de a realiza, testa și promova o trusă de instrumente cuprinzând soluții și module practice pentru școli, organizații economice și centre și muzee de știință din țările Europei. 
În Europa, economia cunoașterii și societatea avansează rapid. Mai mult ca niciodată, este necesară o forță de muncă mai diversă în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM), pentru a putea ține pasul cu această schimbare. Pentru atragerea unui număr mai mare de fete și de băieți în aceste domenii de studiu, învățământul formal și informal joacă un rol cheie. În cadrul proiectului Hypatia, centrele și muzeele de știință colaborează cu școlile, sectoarele industriale și mediul academic pentru a promova nediscriminarea pe criterii de gen în învățământul și în comunicarea din domeniul STEM.
În toate produsele și comunicările sale, Hypatia urmează cadrul teoretic dezvoltat. Cadrul teoretic distinge patru niveluri de implicare.
  • Nivelul societal – Identitatea de gen este formată și influențată de cultura și de societatea din care fac parte instituțiile, cadrele didactice și cei care învață. Aceste condiții sunt greu sau chiar imposibil de schimbat de către profesori, dar cunoașterea lor poate fi de ajutor pentru compensarea sau contractarea efectelor pe care le au.
  • Nivelul instituțional – Adeseori instituțiile includ aspecte legate de gen în ideologiile lor, în repartizarea resurselor și în modul în care își organizează practicile (Risman & Davis, 2013). Conștientizarea potențialului de discriminare pe criterii de gen și formularea explicită a acestui potențial pot ajuta cadrele didactice să-l contracareze sau să-l evite.
  • Nivelul interacțional – Este important de avut în vedere felul în care interacțiunile pot crea și multiplica în mod involuntar inegalitate.
  • Nivelul individual – Când fetele și băieții se află în fața unor activități educaționale științifice, ei au deja identități de gen bine stabilite. Pentru a evita întărirea convingerii că activitățile științifice cu care au de-a face sunt pentru unele categorii de elevi și nu pentru altele, este important să se evite formularea unor prezumții esențialiste privind activitățile respective.
  • Trusa de instrumente Hypatia este o culegere digitală accesibilă, practică și care poate fi folosită ca atare, cuprinzând activități originale adresate adolescenților. Ea poate fi de folos pentru profesori, organizații de învățare informală, cercetători și industrie.
    Culegerea cuprinde ateliere, întâlniri rapide, jocuri de cărți, scenarii de dezbatere și jocuri cu roluri preluate din bunele practici din Europa. Fiecare activitate, denumită modul, are o temă centrală privind modalitățile nediscriminatorii pe criterii de gen de comunicare a disciplinelor STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), încurajând adolescenții și explorând spectrul de competențe necesare pentru o mare varietate de studii și cariere în domeniul STEM, deschise pentru cei tineri.
    Fiecare activitate cuprinde recomandări privind genul și facilitarea și poate fi implementată de profesori, organizații de învățământ informal, cercetători și sectorul industrial.

luni, 1 mai 2017

Scientix la EGU- European Geosciences Union General Assembly Viena, Austria, 24-26 aprilie 2017

În fiecare primăvară, de câțiva ani buni încoace, la Viena are loc EGU- European Geosciences Union care, pe lângă cercetători, oameni de știință, doctori în științe ale pământului etc., reunește și un număr de profesori din diferite țări pe întreg globul. În fiecare an, conferința are câte o temă principală; anul acesta tema a fost „Zona mediteraneană”.
        Profesorilor STEM le este dedicat un atelier special, denumit Geosciences Information for Teachers (GIFT) Workshop. Anul acesta, atelierul a reunit 80 de profesori din Europa, dar și din Japonia, India, Mexic, S.U.A. sau Rusia. Pe lângă prezentările foarte interesante, profesorii au fost implicați și în experimente hands-on și într-o sesiune de postere, care a fost vizitată de sute de participanți la conferință. Din România au participat 5 profesori la atelierul GIFT și 10 la sesiunea de postere intitulată  EOS3- Science in tomorrow's classroom, în care participanții au avut ocazia să prezinte lucrări, proiecte, lecții sau activități relevante cu subiect STEM. (http://meetingorganizer.copernicus.org/EGU2017/posters/22685).
Ambasadoarele Scientix România, Cornelia Melcu și Cristina Nicolăiță, au participat activ la ambele activități, prezentând următoarele postere:



X4.426
STEeM- STEM&eTwinning
in my school
Cristina Nicolaita



b8b987a1.jpg
X4.437
Scientix in our school-
discovering STEM
Cornelia Melcu
   

 

”STEeM- STEM&eTwinning in my school”- prezintă două exemple de abordare a predării științelor în context eTwinning, prin două proiecte, ”STEM club” și ”What’s the weather like #eTwCitizen2016”. Acestea au cuprins activități legate de diverse proiecte și resurse de pe platforma Scientix, cum ar fi activități dedicate World Space Week, Code week, activități organizate de ESAkids (ExoMars Competition, Comets Competition) sau SpaceScoop, Eratosthenes Experiment, precum și sărbătorirea STEM Discovery Week- STEM4YOU 2016 (http://ghmagherucaracal.blogspot.ro/p/stem-discovery-week.html ).
      În ultimii trei ani școlari, Șc. Gimn. Nr. 9 „Nicolae Orghidan” din Brașov a fost implicată în mai multe proiecte STEM, parte a comunității Scientix.. Scopul principal al acestor proiecte a fost de a dezvolta abilitățile STEM ale elevilor noștri, pe baza lucrărilor de proiect integrate în curriculum. Posterul prezentat la GIFT anul acesta, intitulat ”Scientix in our school- discovering STEM”,  s-a focusat pe proiectul eTwinning Open the Gates to the Universe- proiect premiat la nivel național și european     (http://gatestotheuniverse.blogspot.ro ; https://twinspace.etwinning.net/12520/home). Elevii au descoperit diferite aspecte legate de spațiu și astronomie lucrând în echipe internaționale. Ei au explorat noțiuni STEM  incluse în curriculum,  utilizând resursele din cadrul proiectelor ESERO, ROEDUSEIS și Space Awareness  (de exemplu: calculând  cu  Rosetta, scrierea jurnalului de călătorie, construirea Rosettei, cum să devii un astronaut etc.)
    Între 200 și 300 de persoane au vizitat standurile sesiunii de postere, mulți dintre vizitatori s-au oprit, au făcut fotografii și au pus întrebări despre educația STEM, Scientix și eTwinning, dar și despre celelalte programe prezentate. De asemenea, au apreciat multitudinea de metode și resurse prezentate, ca și rezultatele obținute. Vă învităm să accesați http://www.egu.eu/education/gift/ pentru a afla mai multe despre cele petrecute la GIFT.

Cornelia Melcu, ambasador ScientixRO
Cristina Nicolăiță, ambasador ScientixRO

duminică, 30 aprilie 2017

iStage 3 - Fotbalul în predarea științelor

Care este curba perfectă a traiectoriei unei mingi, cum trebuie să fie gazonul ideal și care este balanța de CO 2 a Campionatului European al UEFA?
Fotbalul oferă o mare varietate de întrebări și probleme pentru lecțiile de STEM: 20 de profesori din 15 țări europene au dezvoltat douăsprezece unități de predare, prezentând experimente interesante în domeniul fotbalului pentru biologie, chimie, științe informatice, matematică și fizică. De la măsurarea masei aerului din interiorul mingii, până la influența băuturilor carbogazoase asupra performanței jucătorilor sau până la calcularea șanselor de  a marca în timpul unei lovituri de pedeapsă, broșura conține un spectru larg de provocări interdisciplinare pentru elevii de gimnaziu și liceu. Diferitele unități de învățare îi încurajează să descopere și să explice științific fenomenele naturale din spatele popularului joc.

Broșura a fost susținută de SAP și este al treilea volum din seria iStage, după "iStage 1 - Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) în predarea științelor" și " iStage 2 - Smartphone-ul în predarea științelor". Broșura poate fi comandată gratuit în engleză și germană ca publicație tipărită (info@science-on-stage.de) sau descărcată ca PDF în diferite limbi. Broșura este disponibilă și ca iBook .
Toate materialele suplimentare pentru broșură pot fi găsite aici .

De asemenea, profesorii STEM din întreaga Europă sunt bineveniți să participe la "Liga Europeană STEM" - trebuie doar doar să implementeze ideile "iStage 3" la clasă și să împărtășească rezultatele cu colegii din afara granițelor. Aflați mai multe la: www.science-on-stage.de/STEMleague - Alăturați -vă acum! Dezvoltați o idee de predare a științei din spatele fotbalului, unul dintre cele mai populare și mai vechi sporturi din lume și puteți fi invitat la un eveniment internațional la Muzeul German de Fotbal din Dortmund, în octombrie 2017. Pentru a concura, profesorii trebuie să implementeze experimente din broșură în scenarii de învățare la clasă și să-și înregistreze echipele pe pagina web a concursului înainte de 31 mai 2017. Echipa câștigătoare va fi desemnată drept "Campion European STEM" de către comunitatea Science on Stage!

Iată o nouă provocare pentru dvs. și elevii dvs. Mult succes!

marți, 28 martie 2017

Cartea dumneavoastră de știință preferată

23 aprilie este recunoscută de  Organizația Națiunilor Unite și UNESCO drept Ziua Mondială a Cărții și a Drepturilor de Autor. La data de 4 aprilie 2017, Scientix va publica opt  mari cărți de știință selectate de către ambasadorii Scientix pentru a vă oferi posibilitatea de a citi unele  dintre ele sau pe toate înainte de Ziua Mondială a Cărții.  Rețineți data și fiți alături de noi cu această ocazie, pentru a sărbători marea literatură în domeniul științei!
Cu ocazia STEM Discovery Week (24-30 aprilie 2017), profesorii sunt invitați să participe la o discuție într-un forum deschis aici despre cărțile selectate și să împărtășească idei cu privire la modul în care acestea pot fi folosite în lecții de știință. Scientix va premia cele mai bune idei împărtășite cu această comunitate.

Scopul concursului este dublu:

1. a spori sensibilizarea generală cu privire la știință și alfabetizare științifică printr-o abordare bazată pe comunitate și schimb de informații.
2. a arăta modul în care literatura științifică poate îmbunătăți discuțiile și activitățile de la clasă.

Sunteți bineveniți să folosiți forumul de la adresa de mai sus pentru a vă prezenta și pentru a cunoaște alți colegi interesați de literatura de știință. Scientix va folosi forumul de discuții pentru a vă informa de îndată ce cărțile selectate sunt făcute publice pe pagina web la 4 aprilie 2017. Veți primi o notificare prin e-mail dacă v-ați prezentat în firul de discuție.


luni, 27 martie 2017

Seminar online: Formare profesionala online pentru profesorii STEM (2)

Prezentarea de la seminarul online se afla mai jos.


Ppt webinar-final from Irina Vasilescu

Iata si inregistrarea seminarului.


Multumim mult tuturor participantilor pentru interes si feedback!


Made with Padlet

miercuri, 1 martie 2017

Seminar online al ambasadorilor Scientix România: Formare profesională online pentru profesorii STEM


Locație: online
Organizatori: Irina Vasilescu și Ariana-Stanca Văcărețu, ambasadori Scientix
Tipul evenimentului: webinar/ seminar online
Evenimentul se adresează: profesorilor STEM (matematică, fizică, biologie, chimie, informatică, TIC, tehnologie), învățătorilor
Durata seminarului: 1 oră
Participarea este gratuită, însă se face pe bază de înscriere. Înscrierea la seminar se face aici.

Seminarul online va avea loc în spațiul dedicat reuniunilor online Scientix, luni, 20 martie 2017, la ora 18:30. Înainte de seminar veți primi un e-mail în care veți avea link-ul și instrucțiunile pentru a accesa spațiul dedicat seminarului online. De reținut că numărul de locuri este limitat, iar acestea vor fi alocate în ordinea înscrierii!

Conținutul seminarului online

Formarea continuă este o necesitate pentru toate cadrele didactice. Având în vedere nevoia fiecărei persoane de a-și dezvolta competențe cu ajutorul cărora să gestioneze cu succes provocările societății bazate pe cunoaștere, o societate în care științele și tehnologia se dezvoltă rapid, o societate în care problemele se analizează dintr-o perspectivă multidisciplinară, formarea continuă a profesorilor STEM este extrem de importantă pentru formarea generațiilor viitoare.
Formarea profesională este un proces continuu, în care profesorii investesc timp și efort. Aceasta permite cadrelor didactice să-și actualizeze informațiile de specialitate, să-și îmbunătățească pregătirea didactică/ metodică, cu scopul de a îmbunătăți procesul de predare-învățare-evaluare în cadrul lecțiilor STEM (științe-tehnologie-inginerie-matematică).
Principalul obiectiv al acestui seminar este de a sprijini cadrele didactice, indiferent de experiența pe care o au în predarea disciplinelor STEM, în a identifica oportunități de formare profesională online. Vor fi prezentate câteva resurse de formare online.

Agenda seminarului

  • Introducere – Adina Nistor, coordonator Scientix 3 Teachers Panel
  • Scientix România, gânduri de viitor – Anca Borzea Popovici, Universitatea din București, Punctul Național de Contact Scientix Romania
  • Prezentare interactivă  – Formare profesională online pentru profesorii STEM – Irina Vasilescu și Ariana-Stanca Văcărețu, ambasadori Scientix România
  • Discuții

Despre organizatorii seminarului

Irina Vasilescu este Ambasador Scientix din anul 2013.  Își desfășoară activitatea la Școala Gimnazială nr. 195 și la Institutul de Științe ale Educației , București. Un loc important în cadrul intereselor sale profesionale îl ocupă proiectele educaţionale europene, în special cele din cadrul acţiunilor eTwinning şi LLP, în care s-a implicat începând din anul 2005, dar și alte proiecte europene (SMILE, inGenious, WebWeWant, ICE3) sau naționale (”Curriculumul românesc la matematică, reflecţii şi direcţii viitoare”). Este autor și moderator al unor cursuri și evenimente de formare la nivel național și European.

Ariana-Stanca Văcărețu este Ambasador Scientix 2016-2019, profesoară de matematică și coordonator proiecte europene la Colegiul Național „Emil Racoviță” Cluj-Napoca, membră a Societății de Științe Matematice din România și a National Council of Teachers of Mathematics.  Autoare a numeroase articole și cărți în domeniul educației matematice, ea promovează învățarea prin investigație și dezvoltarea literației științifice și a competențelor transversale prin studiul matematicii, a științelor și a tehnologiei.

Lucrarea prezentată în acest document este susţinută prin programul H2020 al Comisiei Europene – proiectul Scientix 3 (convenţie de subvenţie nr. 730009), coordonat de European Schoolnet (EUN). Responsabilitatea pentru conţinutul documentului aparţine exclusiv organizatorului. Documentul nu reprezintă opinia Comisiei Europene (CE) sau a EUN, care nu se fac responsabile pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine acesta.

miercuri, 25 ianuarie 2017

Scientix este una din primele 100 inovații DIN LUME!

Un juriu internațional de experți în politici educaționale premiază proiectul Scientix în calitate de exemplu de bune practici cu potențialul de a aduce schimbări pozitive în procesul de predare și de învățare la scară globală.

Juriul internațional este numit de proiectul HundrED, care este o inițiativă globală cu originea în Finlanda. Proiectul HundrED își propune să promoveze și să recunoască cele mai bune practici în domeniul educației, pentru a face cunoscute acțiuni-pilot de succes din întreaga lume. În scopul de a atinge acest obiectiv, HundrED operează cu trei factori-cheie de identificare - 100 noi inovații testate în școli din Finlanda, pe parcursul unui an, 100 de studii de caz privind inovații care schimbă deja fața educației la nivel global, și 100 de interviuri cu lideri de opinie, inovatori și factori de decizie din întreaga lume.

Scientix, care este coordonat de European Schoolnet, cu sprijin financiar din cadrul Orizont 2020 al Uniunii Europene pentru cercetare și inovare, se numără printre primele zece activități globale care urmează să fie recunoscute de HUNDRED. Acest lucru a fost anunțat la târgul de educație BETT din Londra miercuri, 25 ianuarie 2017, târg care reunește mii de educatori și companii de top în dezvoltarea tehnologiei educației.