joi, 7 septembrie 2017

Cursuri online în această toamnă

Pentru că, odată cu venirea toamnei, revine și pofta multora dintre noi de a învăța lucruri noi și a-și lărgi orizontul profesional, vă recomandăm câteva cursuri la care vă puteți înscrie în perioada următoare. 

1. Al treilea curs de formare a ambasadorilor Scientix 

Scientix organizează a treia ediție a cursului de formare a ambasadorilor Scientix, curs destinat profesorilor de discipline STEM interesați să devină membri ai Comitetului de profesori Scientix până în ianuarie 2019.
Candidaţii ideali vor fi profesori dinamici, motivaţi şi creativi, care doresc să-şi pună amprenta asupra predării ştiinţelor, tehnologiei, ingineriei şi matematicii în ţările lor.
Principalul obiectiv al cursului este de a-i familiariza pe profesori cu instrumentele și activitatea Scientix, precum și de a-i ajuta pe profesorii STEM din întreaga Europă și nu numai să obțină informații și să dobândească abilitățile și competențele care ar putea contribui la dezvoltarea lor profesională.
Participarea la cursul online este gratuită. Ediția actuală se va desfășura între 02 octombrie și 04 decembrie 2017. Numărul de locuri este limitat la 300 de participanți pe ediție. În cazul neocupării locurilor, începerea cursului poate suferi amânări. Participanţii vor fi selectaţi din rândul celor care se înscriu prin intermediul formularului de mai jos, luându-se în calcul ordinea înscrierii şi o distribuţie echitabilă între ţări.
Formularele de candidatură trebuie trimise până miercuri, 20 septembrie 2017
Mai multe detalii aici

2. Cursuri pe platforma Teacher Academy din cadrul School Education Gateway 

Platforma Teacher Academy din cadrul School Education Gateway organizează, pentru a doua oară, cursul online, deschis, cu participare masivă (MOOC) „Tranziția la matematica 2.0”. Înscrierile au început deja, iar cursul va începe oficial pe 18 septembrie și se va încheia pe 8 noiembrie 2017, desfășurându-se pe School Education Gateway. Probabil că mulți profesori își aduc aminte de acest curs din toamna anului 2016, când a fost organizat în premieră și a atras sute de profesori, care s-au familiarizat cu diverse metode originale de predare-învățare a matematicii.

În această toamnă, Teacher Academy mai oferă alte patru cursuri. Cursurile despre „Competențe pentru școala secolului XXI” și „Integrarea învățării bazate pe proiecte în activitatea didactică” vor fi organizate din nou, pe lângă alte două noi, axate pe „Oportunități de finanțare Erasmus+ pentru școli” și „Implicarea eficientă a părinților în învățarea elevilor”.

3. Eveniment de formare eTwinning: „Puterea tehnologiei ADN”

European Schoolnet și Laboratorul european pentru științe ale vieții (ELLS) organizează un eveniment de formare dedicat profesorilor eTwinning înregistrați, în perioada 25 septembrie - 6 octombrie 2017. Cursul este intitulat „Puterea tehnologiei ADN”.
Cursul oferă participanților informații despre cele mai recente progrese din domeniul ingineriei genetice și despre modul în care pot fi puse în practică scenariile didactice axate pe această tematică. În plus, participanții la acest eveniment de formare vor avea ocazia să analizeze implicațiile pe care le au tehnologiile ADN asupra cercetării, medicinii și societății per ansamblu.
Pentru a participa, este necesar să vă înscrieți mai întâi ca utilizator al platformei eTwinning, asta, bineînțeles, dacă nu sunteți deja! Ulterior, utilizatorii înregistrați se vor putea înscrie la curs doar în săptămâna 18 - 25 septembrie, pe pagina cursului, aici.

4. Ultimul curs online al proiectului Space Awarness

Our fragile planet” („Planeta noastră fragilă”) este al patrulea și ultimul cursul online deschis, cu participare masivă (MOOC) creat în cadrul proiectului Space Awareness, finanțat de programul Orizont 2020, pentru cercetare și inovare, al Uniunii Europene.
Înscrierile la acest curs au început deja, pe platforma European Schoolnet Academy. Cursul va debuta, oficial, pe 2 octombrie 2017 și se va derula pe o perioadă de 5,5 săptămâni, fiind structurat în patru module de studiu separate.
Cursul aduce în discuție concepțiile greșite ce vizează legătura dintre științele spațiale și astronomie, pe de o parte, și chimie, biologie, geografie și științele Pământului, pe de altă parte. Participanții la acest curs vor avea ocazia de a învăța și a pune în practică activități educaționale ludice despre vreme, climă și Pământ, de a descoperi cum să folosească aceste activități la școală și/sau acasă, de a sensibiliza publicul țintă cu privire la misiunile spațiale și la carierele din acest domeniu și de a consolida responsabilitatea socială față de schimbările climatice.

sâmbătă, 29 iulie 2017

Scientix și Space Awareness, suport pentru învățarea STEM în ciclul primar

Biroul European de Resurse pentru Educaţie Spaţială – România (ESERO România) a organizat în perioada 25-28 Iulie 2017, un curs de iniţiere în ştiinţe spaţiale. Cursul s-a adresat cadrelor didactice din învăţământul primar și a avut loc la Cinciș, Hunedoara. 
Lectorii au petrecut patru zile si trei nopti alături de cursanți- proveniți din toate regiunile geografice ale țării, deslușindu-le din tainele cerului și ale explorării spaţiului cosmic.
Atelierul a avut scopul principal de a le oferi participanţilor cunoştinţele necesare pentru a atrage elevii din ciclul primar către materiile STEM (stiinţă, tehnologie, inginerie, matematică) prin intermediul fascinaţiei prezentate de către univers. Au fost abordate teme de astronomie şi teme referitoare la explorarea spaţiului cosmic, cum ar fi: misiuni spaţiale, aterizarea pe o cometă, viaţa în spaţiu sau cum devii astronaut. 
O sesiune specială a fost dedicată utilizării tehnologiei și a resurselor specifice evenimentului. În cadrul acesteia, participanții au aflat despre proiectul Space Awareness și despre Scientix, comunitatea învățământului științific din Europa. Sesiunea a fost dedicată îndeosebi folosirii resurselor de pe cele două portaluri. S-a prezentat secțiunea RESURSE de pe portalul Scientix, cu accent pe serviciul de traducere la cerere. 



Urmăriți linkurile de mai sus pentru a afla mai multe despre oportunitățile oferite de aceste proiecte și programe internaționale.

vineri, 30 iunie 2017

Despre proiectul Global Math, săptămâna Global Math și ... un alt mod de a face matematică

Proiectul Global Math își propune să conecteze milioane de elevi din întreaga lume printr-o experiență matematică comună. O echipă formată din 7 matematicieni de prestigiu, împreună cu rețea internațională de ambasadori și parteneri, lucrează împreună pentru organizarea primei Săptămâni Global Math, săptămână care va începe în 10 octombrie 2017. Pentru mai multe detalii și pentru înscriere vă invităm să accesați www.theglobalmathproject.org/gmw.

Scopul final al proiectului este unul îndrăzneț. Vrem să generăm o schimbare fundamentală de paradigmă cu privire la modul în care lumea percepe și se bucură de matematică. Vrem ca fiecare persoană de pe această planetă să vadă matematica ca fiind umană, relevantă, creativă și provocatoare. Vrem să arătăm cum conversația despre matematică transcende granițele și unește cu adevărat comunitățile.

Proiectul Global Math are la acest moment 252 ambasadori din 60 țări și sunt încă 80 de profesori care au solicitat să devină ambasadori în cadrul acestui proiect. Ei ne sprijină să informăm cât mai multă lume despre proiect. La începutul lunii iunie, ambasadorii estimau că informația despre proiect a ajuns la 403.000 elevi și 14.000 profesori de matematică sau coordonatori de cercuri de matematică. 
Suntem mândri că avem numeroase organizații partenere; lista acestora include: Scolab, Wolfram, MIND Research, GeoGebra, Julia Robinson Math Festival, Celebration of Mind, Matific, Great Minds, Natural Math, and the Global Math Department. (Accesați www.theglobalmathproject.org/ pentru detalii.)

Invităm profesorii de matematică, profesorii coordonatori de cluburi sau cercuri de matematică și alți specialiști în educație sau matematică să desfășoare activități la clasă și să împărtășească experiențele Exploding Dots - în principal, cu ajutorul social media. Tema anului 2017 este Exploding Dots și am pregătit informații pentru profesori, lecții video, materiale scrise și o aplicație web interactivă. Profesorii și coordonatorii pot utiliza, dacă doresc, tehnologia pentru realizarea activității; dacă o utilizează, aceștia pot decide să o utilizeze minimal sau extensiv.

Materialele referitoare la Exploding Dots se găsesc la adresa :  www.gdaymath.com/courses/exploding-dots/.



joi, 29 iunie 2017

Un nou curs pe Scientix Moodle: Strategii pentru utilizarea instrumentelor TIC în orele de STEM

Acest curs a fost creat de Panagiota Argyri, Ambasador Scientix pentru Grecia. Panagiota este profesor de matematică și a participat la numeroase ateliere și conferințe, câștigând experiențe și idei despre modul în care Scientix poate sprijini profesorii STEM. În calitate de ambasador al  proiectelor Inspiring Science și GoLab, a organizat multe seminarii și cursuri de instruire în școlile din țara sa.

Mediul virtual oferă o varietate de instrumente, numite în mod obișnuit Web 2.0, pe care educatorii le pot utiliza pentru a angaja elevii și pentru a le dezvolta competențele de bază (comunicare, colaborare, creativitate, competențe media, competențe tehnologice, conștientizare globală). Alte instrumente pot fi utilizate pentru a spori eficiența actului educațional.

Folosirea instrumentelor Web 2.0 în orele de STEM ar trebui să permită fie profesorului, fie elevului să obțină o valoare adăugată: fie să permită profesorului să predea, fie elevilor să învețe mai eficient; sau amândouă.

Profesorii trebuie să știe cum să-și structureze activitatea cu ajutorul TIC pentru a maximiza învățarea și pentru a folosi cât mai bine timpul disponibil. Ei ar trebui să fie familiarizați cu funcționarea echipamentului și să organizeze lecția astfel încât accentul să se îndrepte ferm asupra obiectivelor de predare.

Există diverse modalități de organizare a utilizării TIC în sala de clasă științifică, iar profesorii ar trebui să fie conștienți de strategii și capabili să le aplice în mod corespunzător.

Cursul propune pentru început o analiză tipologică a tehnologiilor de învățare Web 2.0. Se trec în revistă tipurile de tehnologii de învățare Web 2.0, descrierile acestora, utilizările pedagogice și  exemple de instrumente pentru fiecare categorie, precum și sfaturi practice privind alegerea instrumentelor în mod judicios, in funcție de nivelul din taxonomia lui Bloom vizat. Apoi este construit un cuprinzător set de instrumente Web 2.0 pentru lecțiile STEM, cuprinzând mai multe tipuri de instrumenteȘ pentru colaborare, clase virtuale, instrumente de planificare și organizare, prezentări, cărți digitale, instrumente pentru evaluare etc. 
Cursanții au la dispoziție o gamă largă de materiale, resurse și lecturi suplimentare pentru a aprofunda aspectele care le sunt de interes. 
Accesați cursul la adresa: http://moodle.scientix.eu/course/view.php?id=830

miercuri, 17 mai 2017

Proiectul Hypatia

Hypatia este un proiect finanțat prin programul UE Horizon 2020 și are scopul de a dezvolta un cadru teoretic privind nediscriminarea pe criterii de gen în învățământul STEM și de a realiza, testa și promova o trusă de instrumente cuprinzând soluții și module practice pentru școli, organizații economice și centre și muzee de știință din țările Europei. 
În Europa, economia cunoașterii și societatea avansează rapid. Mai mult ca niciodată, este necesară o forță de muncă mai diversă în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM), pentru a putea ține pasul cu această schimbare. Pentru atragerea unui număr mai mare de fete și de băieți în aceste domenii de studiu, învățământul formal și informal joacă un rol cheie. În cadrul proiectului Hypatia, centrele și muzeele de știință colaborează cu școlile, sectoarele industriale și mediul academic pentru a promova nediscriminarea pe criterii de gen în învățământul și în comunicarea din domeniul STEM.
În toate produsele și comunicările sale, Hypatia urmează cadrul teoretic dezvoltat. Cadrul teoretic distinge patru niveluri de implicare.
  • Nivelul societal – Identitatea de gen este formată și influențată de cultura și de societatea din care fac parte instituțiile, cadrele didactice și cei care învață. Aceste condiții sunt greu sau chiar imposibil de schimbat de către profesori, dar cunoașterea lor poate fi de ajutor pentru compensarea sau contractarea efectelor pe care le au.
  • Nivelul instituțional – Adeseori instituțiile includ aspecte legate de gen în ideologiile lor, în repartizarea resurselor și în modul în care își organizează practicile (Risman & Davis, 2013). Conștientizarea potențialului de discriminare pe criterii de gen și formularea explicită a acestui potențial pot ajuta cadrele didactice să-l contracareze sau să-l evite.
  • Nivelul interacțional – Este important de avut în vedere felul în care interacțiunile pot crea și multiplica în mod involuntar inegalitate.
  • Nivelul individual – Când fetele și băieții se află în fața unor activități educaționale științifice, ei au deja identități de gen bine stabilite. Pentru a evita întărirea convingerii că activitățile științifice cu care au de-a face sunt pentru unele categorii de elevi și nu pentru altele, este important să se evite formularea unor prezumții esențialiste privind activitățile respective.
  • Trusa de instrumente Hypatia este o culegere digitală accesibilă, practică și care poate fi folosită ca atare, cuprinzând activități originale adresate adolescenților. Ea poate fi de folos pentru profesori, organizații de învățare informală, cercetători și industrie.
    Culegerea cuprinde ateliere, întâlniri rapide, jocuri de cărți, scenarii de dezbatere și jocuri cu roluri preluate din bunele practici din Europa. Fiecare activitate, denumită modul, are o temă centrală privind modalitățile nediscriminatorii pe criterii de gen de comunicare a disciplinelor STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), încurajând adolescenții și explorând spectrul de competențe necesare pentru o mare varietate de studii și cariere în domeniul STEM, deschise pentru cei tineri.
    Fiecare activitate cuprinde recomandări privind genul și facilitarea și poate fi implementată de profesori, organizații de învățământ informal, cercetători și sectorul industrial.

luni, 1 mai 2017

Scientix la EGU- European Geosciences Union General Assembly Viena, Austria, 24-26 aprilie 2017

În fiecare primăvară, de câțiva ani buni încoace, la Viena are loc EGU- European Geosciences Union care, pe lângă cercetători, oameni de știință, doctori în științe ale pământului etc., reunește și un număr de profesori din diferite țări pe întreg globul. În fiecare an, conferința are câte o temă principală; anul acesta tema a fost „Zona mediteraneană”.
        Profesorilor STEM le este dedicat un atelier special, denumit Geosciences Information for Teachers (GIFT) Workshop. Anul acesta, atelierul a reunit 80 de profesori din Europa, dar și din Japonia, India, Mexic, S.U.A. sau Rusia. Pe lângă prezentările foarte interesante, profesorii au fost implicați și în experimente hands-on și într-o sesiune de postere, care a fost vizitată de sute de participanți la conferință. Din România au participat 5 profesori la atelierul GIFT și 10 la sesiunea de postere intitulată  EOS3- Science in tomorrow's classroom, în care participanții au avut ocazia să prezinte lucrări, proiecte, lecții sau activități relevante cu subiect STEM. (http://meetingorganizer.copernicus.org/EGU2017/posters/22685).
Ambasadoarele Scientix România, Cornelia Melcu și Cristina Nicolăiță, au participat activ la ambele activități, prezentând următoarele postere:



X4.426
STEeM- STEM&eTwinning
in my school
Cristina Nicolaita



b8b987a1.jpg
X4.437
Scientix in our school-
discovering STEM
Cornelia Melcu
   

 

”STEeM- STEM&eTwinning in my school”- prezintă două exemple de abordare a predării științelor în context eTwinning, prin două proiecte, ”STEM club” și ”What’s the weather like #eTwCitizen2016”. Acestea au cuprins activități legate de diverse proiecte și resurse de pe platforma Scientix, cum ar fi activități dedicate World Space Week, Code week, activități organizate de ESAkids (ExoMars Competition, Comets Competition) sau SpaceScoop, Eratosthenes Experiment, precum și sărbătorirea STEM Discovery Week- STEM4YOU 2016 (http://ghmagherucaracal.blogspot.ro/p/stem-discovery-week.html ).
      În ultimii trei ani școlari, Șc. Gimn. Nr. 9 „Nicolae Orghidan” din Brașov a fost implicată în mai multe proiecte STEM, parte a comunității Scientix.. Scopul principal al acestor proiecte a fost de a dezvolta abilitățile STEM ale elevilor noștri, pe baza lucrărilor de proiect integrate în curriculum. Posterul prezentat la GIFT anul acesta, intitulat ”Scientix in our school- discovering STEM”,  s-a focusat pe proiectul eTwinning Open the Gates to the Universe- proiect premiat la nivel național și european     (http://gatestotheuniverse.blogspot.ro ; https://twinspace.etwinning.net/12520/home). Elevii au descoperit diferite aspecte legate de spațiu și astronomie lucrând în echipe internaționale. Ei au explorat noțiuni STEM  incluse în curriculum,  utilizând resursele din cadrul proiectelor ESERO, ROEDUSEIS și Space Awareness  (de exemplu: calculând  cu  Rosetta, scrierea jurnalului de călătorie, construirea Rosettei, cum să devii un astronaut etc.)
    Între 200 și 300 de persoane au vizitat standurile sesiunii de postere, mulți dintre vizitatori s-au oprit, au făcut fotografii și au pus întrebări despre educația STEM, Scientix și eTwinning, dar și despre celelalte programe prezentate. De asemenea, au apreciat multitudinea de metode și resurse prezentate, ca și rezultatele obținute. Vă învităm să accesați http://www.egu.eu/education/gift/ pentru a afla mai multe despre cele petrecute la GIFT.

Cornelia Melcu, ambasador ScientixRO
Cristina Nicolăiță, ambasador ScientixRO

duminică, 30 aprilie 2017

iStage 3 - Fotbalul în predarea științelor

Care este curba perfectă a traiectoriei unei mingi, cum trebuie să fie gazonul ideal și care este balanța de CO 2 a Campionatului European al UEFA?
Fotbalul oferă o mare varietate de întrebări și probleme pentru lecțiile de STEM: 20 de profesori din 15 țări europene au dezvoltat douăsprezece unități de predare, prezentând experimente interesante în domeniul fotbalului pentru biologie, chimie, științe informatice, matematică și fizică. De la măsurarea masei aerului din interiorul mingii, până la influența băuturilor carbogazoase asupra performanței jucătorilor sau până la calcularea șanselor de  a marca în timpul unei lovituri de pedeapsă, broșura conține un spectru larg de provocări interdisciplinare pentru elevii de gimnaziu și liceu. Diferitele unități de învățare îi încurajează să descopere și să explice științific fenomenele naturale din spatele popularului joc.

Broșura a fost susținută de SAP și este al treilea volum din seria iStage, după "iStage 1 - Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) în predarea științelor" și " iStage 2 - Smartphone-ul în predarea științelor". Broșura poate fi comandată gratuit în engleză și germană ca publicație tipărită (info@science-on-stage.de) sau descărcată ca PDF în diferite limbi. Broșura este disponibilă și ca iBook .
Toate materialele suplimentare pentru broșură pot fi găsite aici .

De asemenea, profesorii STEM din întreaga Europă sunt bineveniți să participe la "Liga Europeană STEM" - trebuie doar doar să implementeze ideile "iStage 3" la clasă și să împărtășească rezultatele cu colegii din afara granițelor. Aflați mai multe la: www.science-on-stage.de/STEMleague - Alăturați -vă acum! Dezvoltați o idee de predare a științei din spatele fotbalului, unul dintre cele mai populare și mai vechi sporturi din lume și puteți fi invitat la un eveniment internațional la Muzeul German de Fotbal din Dortmund, în octombrie 2017. Pentru a concura, profesorii trebuie să implementeze experimente din broșură în scenarii de învățare la clasă și să-și înregistreze echipele pe pagina web a concursului înainte de 31 mai 2017. Echipa câștigătoare va fi desemnată drept "Campion European STEM" de către comunitatea Science on Stage!

Iată o nouă provocare pentru dvs. și elevii dvs. Mult succes!