Ambasador Scientix Moldova
Reforma educaţiei din
Republica Moldova, axată pe un nou cod al educației şi pe practica
internaţională, are drept obiectiv prioritar modernizarea sistemului
educaţional în contextul politicii naţionale externe de integrare europeană şi
de aderare la Procesul
de la Bologna. Creşterea
calităţii educaţiei a demarat în baza unei strategii şi a sprijinului financiar
din partea statului și a Uniunii Europene, potrivit căreia transformările din
şcoli, (mai jos mă voi referi la şcolile profesionale îndeosebi), trebuie să
ducă la asigurarea calității studiilor și o mai bună conexiune cu piața muncii. Fundamentul unei astfel de educații este implicarea eficientă a tuturor
factorilor interesaţi: corpul ştiinţific, didactic şi de elevi/studenţi,
comunitatea, factorii de conducere de toate nivelurile, instituţiile şi
organizaţiile de stat şi neguvernamentale, agenţii economici, etc.
Activând de mai bine de 18 ani într-o şcoală
de vocaţie din Chişinău, şi, fiind interesată de modernizarea sistemului de
învățămînt profesional tehnic, căutam mereu metode de predare şi evaluare prin
care să realizez optimizarea învăţării
matematicii şi fizicii. O oportunitate pentru mine, pentru elevii mei, pentru
şcoala şi comunitatea mea este platforma colaborativă Scientix, ce reprezintă o
imensă comunitate virtuală a profesorilor de matematică şi ştiinţe din Europa,
operată de European Schoolnet (www.europeanschoolnet.org) în numele Comisiei Europene.
În
Republica Moldova îmbunătățirea calității educației implică inovare continuă,
crearea oportunităților pentru individualizarea învăţării, ceea ce fără
tehnologii interactive într-o școală modernă este imposibil de realizat! Pentru
şcoala în care activez creşterea calităţii educaţiei constă în racordarea învățământului
la cerințele pieții (introducerea învățământului dual - câteva zile pe
săptamână studenții lucrează la
angajatori), ajustarea curriculei și introducerea unor noi cursuri, sporirea
atractivității acestei trepte de studii pentru tinerii din scoală, sporirea
calității pregătirii cadrelor didactice.
Anume la Scientix am găsit o serie
de funcționalități distincte, ce formează un spațiu de referință pentru
educația STEM în Europa. Ea mi-a oferit numeroase portaluri şi instrumente
online pentru învăţare şi colaborare, îmi este mediul propice pentru a aduce o
schimbare în şcoală prin intermediul utilizării noilor tehnologii, un ajutor în
elaborarea unei metodologii eficiente de predare a fzicii şi matematicii în
şcoala profesională, corelând în mod optim disciplinile tehnice cu disciplinele
generale. Scientix îmi oferă acces gratuit la materiale, rezultate de cercetare
şi documente de politici educaţionale europene, la proiecte de educaţie în
domeniul matematicii şi ştiinţelor,astfel încît am marea posibilitate de a
câştiga experienţă în cadrul sistemului educaţional EU, de a întelege modul de
predare, învăţare, evaluare, încît să mă apropii de standardele din comunitatea
europeană.
Modul în care această platformă m-a încurajat să eficientizez demersul
didactic a dus la rezultate vizibile: elevii sunt mai atenţi la datele
problemelor, fac deosebirea între informațiile relevante şi cele nerelevante pentru obţinerea
unei soluţii corecte, au progresat în dezvoltarea judecăţii analitice, atât de
necesară în formarea personalităţii. Metodele învăţate au tendinţa de a se
apropia cât mai mult de metodele cercetării(metoda proiectului), antrenând
elevii în activităţi de investigare directă a fenomenelor si au ca rezultat
creşterea motivaţiei pentru învăţare şi a încrederii în sine, contribuie la
formarea atitudinii pozitive faţă de obiectele de studiu în şcoală şi asigură
condiţiile formării capacităţii la elevi de a interacţiona şi de a comunica,
pregătindu-i mai bine pentru profesie şi pentru activitatea socială.
Fiind
o platformă cu participare deschisă, firească comunităţii profesorilor din
Europa şi una pilot pentru actorii educaţionali în
domeniul STEM
din Moldova, îmi doresc, ca noi, profesorii din Republică să dispunem de susținere pentru a putea extinde practica Scientix în
toate instituțiile de învăţămînt din ţara mea. În speranţa unei colaborãri
viitoare pe această platformă aştept cu interes continuarea participarii la activitățile
corelate de Scientix.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.