miercuri, 11 ianuarie 2017

Continuarea proiectului Go-Lab

      După patru ani de succes, proiectul Go-Lab își atinge linia de sosire, în octombrie 2016. Dar acest lucru nu înseamnă că s-a terminat! Toate instrumentele Go-Lab și serviciile de sprijin vor fi în continuare disponibile după încheierea oficială a proiectului și vor continua să se dezvolte într-un nou proiect numit Next-Lab!  
     Next-Lab este un proiect european cofinanțat de Comisia Europeană în cadrul programului Orizont 2020. Next-Lab este o continuare a Go-Lab și este implementat de același consorțiu și  aceiași parteneri. Proiectul urmărește să extindă strategia  Go-Lab cu privire la introducerea educației științifice bazată pe cercetare în școlile europene, oferind acces la laboratoare on-line la nivel mondial și la formarea profesorilor în utilizarea tehnologiilor inovatoare de predare. 
      Proiectul Next-Lab va duce Go-Lab la un nivel de impact și de inovare superior prin creșterea numărului de profesori și elevi  implicați, adresându-se atât cadrelor didactice de la catedră, cât și celor aflate încă în formare. 
       În scopul de a realiza un impact durabil, Next-Lab va dezvolta instrumentele și resursele create de Go-Lab prin extinderea contextului de utilizare și prin includerea unor noi caracteristici și facilități care sunt cerute de către elevi și profesori. Unele dintre aceste noi caracteristici sunt posibilitatea de auto-evaluare și evaluare reciprocă, crearea de modele științifice funcționale, precum și o soluție pentru a sprijini crearea și gestionarea de către elevi a unui ePortofoliu.  
       Next-Lab va susține și extinde comunitatea de cadre didactice existentă deja în cadrul Go-Lab. În același mod ca și Go-Lab, Next-Lab va oferi școli și ateliere de formare pentru ambasadori. Cursul online gratuit Go Lab "Utilizarea laboratoare on - line în clasă: un curs introductiv pentru profesori" va fi derulat ca de obicei de mai multe ori pe an pe platforma OpenCourseWorld  
     Pentru a fi informați despre începutul proiectului Next-Lab (care va fi în prima parte a anului 2017), urmăriți pagina web și newsletter - ul Go-Lab, si toate mediile sociale pe care le folosește, astfel încât să puteți alătura noul proiect  de la început și să beneficiați de ofertele sale!

vineri, 6 ianuarie 2017

Proiecte STEM premiate de eTwinning la nivel național


     Una dintre cele mai mari comunități educaționale din Europa și din România, comunitatea eTwinning, a premiat cele mai bune proiecte desfășurate la nivel național, prin organizarea unei competiții în perioada octombrie- decembrie 2016. Cu prilejul ceremoniei de premiere organizată la București, în 20 decembrie 2016, aproximativ 50 de cadre didactice membre ale portalului, ambasadori eTwinning, reprezentanți ai Institutului de Științe ale Educației (instituția care coordonează activitatea eTwinning în România), ai Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice și ai altor instituții partenere , au împărtășit din experiența acumulată și au vorbit despre importanța învățării bazate pe proiect pentru motivarea elevilor și creșterii performanțelor școlare. Mai multe exemple de proiecte colaborative au fost prezentate în cadrul ceremoniei, cu scopul de a demonstra cum imaginația, cooperarea și instrumentele TIC pot transforma disciplinele școlare într-un mod amuzant, captivant și plin de inspirație de învățare. 
           Au fost acordate 9 premii, acelor proiecte care au fost considerate valoroase și care au avut rezultate vizibile și clare și care au întrunit cel mai mare punctaj în cele două etape de evaluare. Între proiectele premiate, se regăsesc  multe proiecte STEM, dovedind creativitate și mod inovativ de abordare a diverselor teme incluse în curriculum, la nivele diferite de vârstă:
Premiul pentru învățământ preșcolar – Proiectul Small Scientists „Discovering the sky”, prof. Ionela Camelia Lazea, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița, jud. Bistrița-Năsăud;
Premiul pentru învățământ primar – Proiectul Open the Gates to the Universe, prof.  Cornelia Melcu, Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan” Brașov, jud. Brașov;
Premiul pentru implicarea elevilor – Proiectul Myriem and friends citizens of a better world, prof. Lidia Baroi, Colegiul Național „Grigore Ghica“ Dorohoi, jud. Botoșani;
Premiul pentru responsabilitate civică – Proiectul Youtopia: Towards Participative Citizenship, prof. Rodica Elena Staicu, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan” Craiova, jud. Dolj;
Premiul pentru matematică și științe- Proiectele Let’s GO! (Geometry&Origami!), prof. Mihaela Gîț, Liceul Teoretic „Jean Monnet“ București și SARAH – Science ARound us Along History, prof. Nadia Cîrcu, Colegiul Tehnic „Danubiana“ Roman, jud. Neamț;
Premiul pentru învățământ gimnazial – Proiectul Life Is Math, Math Is Life, profesori: Marilena-Anca Faiciuc, Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca, jud. Cluj și Daniela Titoveanu, Liceul Teoretic „Petre Pandrea” Balș, jud. Olt;
Premiul pentru învățământ liceal – Proiectul Des mots et des images de nos villes et nos voyages, prof. Georgeta Bădău, Colegiul Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan” Alba Iulia, jud. Alba;
Premiul pentru proiecte eTwinning și Comenius / Parteneriate strategice între școli – Erasmus+ – Proiectul Alternatives for Innovative Math Study - AIMS, prof. Irina Vasilescu, Școala nr. 195 București.

       Accesând secțiunea RESURSE și PROIECTE de pe portalul Scientix, puteți adapta rezultate ale unora din aceste proiecte pentru a le utiliza în activitățile dumneavoastră. 


marți, 27 decembrie 2016

Proiecte in cautare de profesori: EduArctic

Una dintre oportunitățile pe care le oferă portalul Scientix este posibilitatea de a găsi cu ușurință proiecte în derulare și care sunt în căutare de profesori. Pentru aceasta, accesați secțiunea Proiecte și bifați opțiunile respective. Puteți realiza o căutare avansată după mai multe criterii: țara, tema, grup țintă, sursa de  finanțare sau datele între care are loc implementarea proiectului.

Iată în continuare câteva informații despre unul dintre proiectele care invită și cadre didactice din România să ia parte la activitățile sale. EDU-ARCTIC este un proiect finanțat de UE axat pe utilizarea cercetării arctice ca un vehicul educația științifică în Europa. Acesta își propune să încurajeze elevii în vârstă de 13 până la 20 de ani la continuarea studiilor în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM). Elevii participanți la proiect vor avea posibilitatea unică de a afla mai multe depre carierele științifice și despre diferite discipline de cercetare în timp ce învață cum să aplice metode științifice și își dezvoltă abilități esențiale de rezolvare a problemelor.



 De ce să participați:
Pentru a răspunde la întrebări adresate de elevi, cum ar fi:

  • De ce durata zilei și nopții depind de latitudine?
  • Cât de întunecoasă este noaptea polară în diferite locații în Cercul Arctic?
  • Ce au renii în comun cu unghiul de rotație a Pământului?


Veți putea răspunde la acestea și la mai multe întrebări în timpul lecțiilor online, desfășurate de oameni de știință.

De asemenea, proiectul oferă:

  • ateliere de lucru pentru profesori STEM care vor avea loc în 3 țări europene
  • Polarpedia - enciclopedie on-line despre regiunea arctică, cu explicarea fenomenelor polare și a terminologiei științifice în mai multe limbi naționale
  • concursuri arctice - o șansă pentru elevi și profesorii lor de a câștiga o excursie la o stație de cercetare arctică
  • monitorizarea mediului

Citiți mai multe în broșura proiectului

miercuri, 21 decembrie 2016

Inovarea și cercetarea responsabilă- Manual pentru profesori

Integrarea principiilor cercetării și inovării  responsabile (RRI)  în contexte educative este cu siguranță benefică pentru elevi, deoarece susține dezvoltarea gândirii critice, creativității și promovează aptitudinile de învățare prin cooperare. Din acest motiv, este esențială construirea unor strategii si metode care să sprijine punerea în aplicare a acestor principii în predare. 
În acest sens, European Schoolnet a elaborat un manual educațional intitulat "RRI în practicăpentru școli. Manual pentru profesori" , cu scopul de a ajuta educatorii să dezvolte și să pună în aplicare practicile cercetării și inovării  responsabile în clasă, precum și pentru a include procese de auto-reflecție în practicile lor de zi cu zi.
Principala caracteristică a documentelor este un set de linii directoare și șabloane practice pentru integrarea RRI în activitățile școlare de zi cu zi și, în special, pentru a sprijini educatorii în proiectarea practicilor academice care integrează dimensiunile și principiile RRI.
Setul de șabloane este conceput pentru diferite discipline și pentru ambele niveluri școlare: primar și secundar, în funcție de activitate. În particular, setul conține un șablon general, care descrie și argumentează structura șabloanelor, care poate fi utilizat pentru orice tip de practică și trei șabloane suplimentare concepute pentru activități specifice, și anume: (1) Noțiuni de bază cu RRI (2) Experimente și activități de laborator și (3) Reflecție și diseminare.

Mai multe detalii găsiți în acest articol. 


(notă: textul este preluat de pe http://blog.scientix.eu/)

luni, 12 decembrie 2016

Program: Curriculum pentru disciplina matematică în România

Programul, finanțat de Romanian-American Foundation, susține Societatea de Științe Matematice din România (SSMR) în a construi expertiza necesară pentru a avea o contribuție relevantă la reformarea curriculară în educația pre-universitară.

  Context

Economia României are de rezolvat o problemă ce se adâncește în fiecare zi. În timp ce tehnologia și inovația devin tot mai importante pentru economie, performanța scăzută și dezinteresul elevilor față de matematică devin bariere din ce în ce mai mari către o viitoare carieră în acest domeniu.
Într-un sondaj realizat anul trecut, de către Consiliul Naţional al Elevilor, cu privire la diferite aspecte ale sistemului de învăţământ din România, reiese faptul că:
  • 78% dintre elevi nu consideră curriculumul corelat la așteptările, nevoile şi interesele lor
  • 60% consideră că, în forma actuală, curriculumul nu îi pregătește pentru piața muncii
  • 49% dintre elevi au considerat că în sistemul de învățământ preuniversitar nu le-au fost puse în valoare abilitățile și competențele
  • 34% consideră că doar o mică parte din ce au învățat la școală are utilitate practică.
 Concluziile acestui studiu arată şi faptul că, în cazul curriculumului școlar, problemele majore stau în aplicarea curriculumului și în modul de relaționare profesor-elev de la clasă mai mult decât într-o problemă relevată la nivel naţional. Rezultatele slabe și programele școlare învechite din educație au determinat Ministerul Educației să pornească, în 2015, un proces de reformare a curriculumului. Având în vedere rolul central al matematicii între disciplinele predate în școală, e de așteptat ca schimbările din matematică să dea tonul pentru multe alte discipline.


SSMR, astăzi cea mai importantă asociație profesională a profesorilor de matematică, este un partener important în procesul de consultare și reformare pornit de Ministerul Educației. Pentru a se asigura ca va avea o contribuție relevantă, SSMR a decis să își lărgescă expertiza și capacitatea în domeniul construcției de curriculum pre-universitar.
  
  Obiective
  • Iniţierea profesorilor de matematică din învățământul preuniversitar în bune practici privind educația matematică și reforma curriculară din alte țări
  • Facilitarea implicării profesorilor de matematică din învățământul preuniversitar în discuții și dezbateri privind educația matematică și curriculumul la matematică în România
  • Definirea unui document oficial de poziție a SSMR cu privire la principalele direcții de acțiune în educația matematică şi curriculum.
   Activităţi
    Activităţile au în vedere dezvoltarea de expertiză internă şi organizarea de discuţii deschise cu profesorii. În acest sens, a fost creat un grup de lucru care reuneşte 20 de profesori de matematică din învăţământul preuniversitar, 6 experţi în educaţie matematică şi alţi specialişti în educaţie.
    Pe durata proiectului vor fi organizate două ateliere de lucru şi două conferinţe, care au drept finalitate dezvoltarea unui document oficial de poziţie care să ilustreze o viziune integrată a grupului de lucru şi să conţină propuneri şi direcţii concrete cu un impact real şi efecte de îmbunătăţire a educaţiei matematice şi a curriculumului.
   Rezultate aşteptate
    Un document oficial care să cuprindă:
  • Un material documentat despre principalele domenii cheie din educația și curriculumul la matematică la nivel internațional
  • Un material documentat (diagnoză) asupra situației educației și curriculumului la matematică din România
  • Un material cu linii concrete de acțiune și exemple care să ducă la îmbunătățirea și reformarea educației matematice și a curriculumului.

sâmbătă, 5 decembrie 2015

Webinar Scientix Romania

Cadrele didactice din România sunt invitate să aplice pentru participarea la Webinarul SCIENTIX: Cum, unde şi cu ce scop putem utiliza seismologia şi instrumentele ei în şcoli?
Webinarul se va desfășura pe 9 decembrie 2015, între orele 17:50 și 19.00 (cu mențiunea că primele 10 minute vor fi de conectare - organizare) şi va fi găzduit de „sala de conferinţe online” Scientix (www.scientix.eu). Webinarul se adresează prioritar, prin tematica abordată, profesorilor de fizică, geografie și celor din învățământul primar, dar este deschis șicelorlalte categorii de cadre didactice interesate de subiect.
Invitat la webinar este dr. Dragoş Tătaru, de la Institutul Naţional de CercetareDezvoltare pentru Fizica Pământului, coordonator proiect ROEDUSEIS - Reţeaua Seismică Educaţională din România, http://www.roeduseis.ro. Descrierea webinarului o găsiți disponibilă pe: http://unibuc.ro/scientix/webinar1.php, iar link-ul catre formularul de înscriere este:goo.gl/mb70cS
Numărul de locuri este limitat la 40. Participanții, selectați în ordinea înscrierii, se vor loga în baza unui nume de utilizator și parolă care vor fi transmise de organizatori. De asemenea, este important de reținut că pentru a participa la acest  eveniment este necesar să aveți un calculator cu conexiune la internet şi Java browser plugin.
Sunteți invitați să diseminați evenimentul și colegilor dvs. interesați, oferindu-le totodată
următoarele informații:
Contact și info: conferinta.cnces@gmail.com
Înscriere: 8 decembrie 2015, până la ora 23.