miercuri, 27 mai 2015

Webinar Scientix: Identificarea, evaluarea și organizarea argumentelor elevilor în cadrul unei discuții pe probleme socio-științifice

Înregistrați-vă pentru Webinar! Webinarul va avea loc la ora 17.30 CET, în sala de conferințe on-line. După înregistrare, veți primi un e-mail cu instrucțiuni. NB: Locurile sunt limitate și vor fi alocate pe principiul primul venit, primul servit!

Despre webinar:
Webinarul se referă la cadrele didactice care au nevoie de ajutor pentru a identifica și răspunde la argumentel ale elevilor în discuțiile din clasă sau de grup și, prin urmare, pentru a îmbunătăți capacitatea lor de a gestiona astfel de discuții. Mai precis, webinarul descrie, prin exemple de discuții reale din clasă, tipurile de argumente teoretice și practice care apar în astfel de discuții și tipurile de motive pentru fiecare tip de argument. În acest fel, lanturi de sub-probleme discuții ar putea fi identificate, organizate, sau chiar determinate de către un profesor în cadrul discuției. Procesul de mai sus permite clarificarea rețelei de argumente care apar într-o discuție pe probleme socio-științifice, în special în modul în care aspectul științific, moral și emoțional se intersectează. Webinarul ar putea interesa, de asemenea, cercetatorii care se ocupă cu analiza argumentarea aspectelor socio-științifice.

Despre moderator:
Chrystalla Lymbouridou este deputatul Scientix pentru Cipru și profesor de școală primară. În plus, ea deține un doctorat în predarea științelor (cu teza: "Probleme controversate în educația științifică pentru alfabetizare științifică funcțională: un studiu de caz al unui curriculum implementat în sălile de clasă din Cipru la disciplina Știință"). Ea este, de asemenea, implicată în proiecte legate de  aspecte socoi- științifice precum PROFILE și ENGAGE.

vineri, 22 mai 2015

EDUSISMO – SEISMOLOGIE LA ŞCOALĂ

EduSismo este o reţea de circa 50 de staţii seismice, instalate în Franţa metropolitană, în departamentele şi teritoriile de pe alte continente şi în câteva licee franceze de peste hotare. Obiectivul proiectului este de a-i implica pe elevi în mod direct, în seismologie şi de a-i ajuta să stăpânească noţiuni complexe de geofizică şi geoştiinţe.
Ideea novatoare a experimentului pilot a fost de a studia fezabilitatea şi interesul pedagogic declanşat de instalarea unui seismometru în şcoală. Proiectul a fost implementat/testat pe o perioadă de zece ani (1996-2006), în sudul Franţei. Acesta s-a bazat pe un parteneriat strâns între Conseil Général 06, Rectoratul regiunii Nisa şi laboratorul de cercetare GeosciencesAzur. După o perioadă de testare de doi ani, în care diverse materiale au fost testate pe un amplasament pilot, (Centrul Internaţional Valbonne), rezultatele amplasării celor cinci staţii au demonstrat că este posibil să se înregistreze semnale de înaltă calitate în şcoli.
De atunci, programul implementat a depăşit faza simplei înregistrări a semnalelor seismice, date ce ar fi putut fi procurate de către centrele de monitorizare şi cercetare. Elevii şi-au însuşit modalitatea de măsurare ştiinţifică, implicându-se astfel personal şi stăpânind noţiuni complexe de geofizică şi geoştiinţe. Mulţumită dispozitivelor simple şi experimentelor concrete concepute în cadrul proiectului, dublate de o strategie analitică, elevii, aceşti viitori cetăţeni, au avut posibilitatea să dobândească o cultură ştiinţifică de înaltă ţinută şi să se informeze în privinţa riscurilor.
Obiectivul principal al acestui program pedagogic a fost de a pune la dispoziţia comunităţii şcolare un instrument care să măsoare un parametru al mediului înconjurător, precum şi datele aferente.
Profesorii au remarcat o serie de aspecte pozitive ale acestei experienţe: elevii au fost foarte entuziasmaţi să realizeze măsurătorile, baza de date online a fost uşor de folosit, experienţa a stimulat autonomia, elevii şi-au asumat responsabilitatea gestionării staţiei seismice, iar experienţa a demonstrat importanţa menţinerii unei legături regulate cu un om de ştiinţă. Toate aceste exemple de activităţi simple, care pot fi efectuate de elevi, au fost reunite într-un singur volum. Această activitate de colaborare, începută în 2003, ilustrează eforturile combinate ale cercetătorilor şi profesorilor în direcţia unei educaţii şi conştientizări mai bune a culturii riscului, cu precădere la tineri.
În sfârşit, obiectivul unor proiecte precum „Seismologia la şcoală” este de a îmbunătăţi cunoştinţele de geoştiinţe ale elevilor, astfel încât aceştia să-şi facă idee mai bună asupra caracterului ştiinţei şi a modului în care aceasta progresează.
Elevii descoperă importanţa preciziei atunci când se efectuează măsurători şi se gândeşte. Elevii dobândesc cunoştinţe despre dinamica Pământului şi află cum să se pregătească pentru riscuri. Rezultatul proiectului se traduce în cetăţeni mai bine pregătiţi şi mai informaţi.

marți, 19 mai 2015

eTwinning răsplătește 150 de elevi și profesori

Una dintre cele mai mari comunități educaționale din Europa, comunitatea eTwinning,  a celebrat 10 ani de la înființare pe 7 mai 20015, prin organizarea de diverse evenimente pe tot cuprinsul continentului. Cu acest prilej, mai mult de 150 de profesori și elevi, au fost invitați să participe la ceremonia de acordare a premiilor anuale, găzduită de capitala Uniunii Europene, Bruxelles, pentru a fi răsplătiți pentru contribuția deosebită în cadrul proiectului.

Mai multe exemple de proiecte colaborative au fost prezentate în cadrul ceremoniei, cu scopul de a demonstra cum imaginația, cooperarea și instrumentele TIC pot transforma disciplinele școlare într-un mod amuzant și captivant de învățare. Trei premii principale au fost acordate, în funcție de categoriile de vârstă ale elevilor implicați. De asemenea, a fost acordat și premiul Marie Skłodowska Curie, sponsorizat de Biroul Național de Asistență polonez, pentru cel mai bun proiect STEM.
Mai multe detalii găsiți accesând secțiunea AWARDS de pe portal. De asemenea, puteți afla despre evenimentele aniversare de pe blogul creat la adresa următoare: http://blogs.eun.org/etwinning10

Resurse noi pentru orele de matematica si astronomie

1. PORTALUL DISCIPLINELOR: GEOMETRIE ÎN SPAŢIU
Portalul Gegenstandsportal oferă profesorilor şi cursanţilor materiale în domeniul CAD (proiectare asistată de calculator) şi al geometriei în spaţiu.
Portalul a fost înfiinţat de Ministerul Federal al Educaţiei din Austria şi de Education Group Austria, în scopul de a reuni şi promova materiale de predare-învăţare inovatoare, utile în activitatea didactică specifică geometriei în spaţiu şi proiectării asistate de calculator.
Pe lângă resursele de predare, portalul mai oferă planuri de lecţie şi alte materiale didactice care să-i ajute pe profesorii din Austria să-şi pregătească lecţiile. De asemenea, profesorii au posibilitatea să caute activităţi de perfecţionare, atât online, cât şi faţă în faţă. 
2. ARCTURUS: CENTRU DE RESURSE DESPRE ASTRONOMIE
ARCturus – site educaţional gratuit, menit să contribuie la predarea astronomiei în şcoli. ARCturus cuprinde planuri de lecţii, materiale, instrucţiuni şi instrumente de învăţare a astronomiei.
  • Obiective specifice şi activităţi de proiect:
  • Să dezvolte concepţia oamenilor despre univers şi lume, să-i ajute să realizeze propriile experimente şi să exploreze natura şi fenomenele cereşti.
  • Tematica tratată:
  • Tematica site-ului ARCturus este structurată într-o manieră naturală, trecând de la mediul familiar la temele mai avansate ale universului şi ţinând cont de nivelul de dezvoltare şi de abilităţile de înţelegere ale elevilor.
Metodele de predare a astronomiei sunt atelierele de lucru, activităţile practice, observaţiile, pregătirea machetelor sau instrumentelor şi fotografia.
3. DZLM – CENTRUL GERMAN PENTRU FORMAREA PROFESORILOR DE MATEMATICĂ
DZLM este un consorţiu de şapte universităţi germane care vizează dezvoltarea profesională continuă a profesorilor de matematică graţie unor standarde de calitate naţionale.
DZLM proiectează programe de formare complete, destinate profesorilor de matematică, în strânsă legătură cu structurile şi programele existente, de exemplu, ale ministerelor şi institutelor de stat.
Centrul oferă, cu precădere, programe de formare adresate formatorilor şi profesorilor de alte discipline decât STEM, din învăţământul preşcolar.
Centrul administrează un portal destinat formării profesionale şi schimburilor de materiale de matematică. Acesta oferă:
  • materiale informaţionale şi cursuri de formare de dimensiuni diferite, cu precădere pentru formatori. Înscrierile la cursuri se pot face atât în nume propriu, cât şi de conducerea şcolilor, în numele colectivului de cadre didactice.
  • o pagină wiki (Madipedia) care conţine date de contact ale unor personalităţi importante germane din sfera matematicii, precum şi o reţea de parteneri din ministerele educaţiei şi conducerile şcolilor.
  • manifestări care promovează schimbul de informaţii despre ultimele progrese din sfera formării cadrelor didactice.

vineri, 8 mai 2015

DEZBATERI ORGANIZATE DE PROGRAMUL DE FORMARE A CADRELOR DIDACTICE GALILEO ŞI PROIECTUL INSPIRING SCIENCE EDUCATION

GTTP vă invită să colaboraţi cu cele două entităţi, pentru a crea materiale didactice care abordează idei mari din astronomie şi ştiinţele planetare, adaptate la nevoile elevilor.
Nu trebuie decât să participaţi la una dintre sesiunile Google Hangout desfăşurate în direct, din lista de mai jos, sau să urmăriţi sesiunile înregistrate. Apoi descărcaţi modelul de scenariu, adaptaţi-l nevoilor dumneavoastră şi încărcaţi-l pe site.
În semn de recunoaştere a eforturilor dumneavoastră, GTTP a adoptat sistemul de acreditare Credly, pentru a vă oferi o mică recompensă pe care să o puteţi expune aici şi pe reţelele sociale din care faceţi parte.
Dezbaterile fac parte din parteneriatul încheiat de GTTP cu proiectul Inspiring Science Education, parteneriat ce îşi propune să creeze o serie de activităţi de formare profesională menite să vă ajute pe dumneavoastră, cadrele didactice, să vă familiarizaţi şi să creaţi materiale practice pentru activităţile didactice.
Pentru instrucţiuni complete, accesaţi site-ul GTTP.
Hangouts:
  1. Cele patru forţe şi modelul standard al particulelor (înregistrare);
  2. Formarea stelelor (şi a planetelor), (înregistrare);
  3. Stelele şi transportul energiei, (înregistrare);
  4. Legile gazelor din stele şi nebuloase, (înregistrare);
  5. Spectrul electromagnetic, (înregistrare);
  6. Radiaţia corpului negru, în direct, 13 mai 2015;
  7. Big Bang, în direct, 27 mai 2015.

SEMINAR ONLINE SCIENTIX: STRATEGIA MANUSKILLS – STIMULAREA INTERESULUI ELEVILOR FAŢĂ DE PROCESELE DE PRODUCŢIE

Vă invităm să vă înscrieţi la următorul seminar online Scientix, axat pe modalităţile de atragere a tinerilor către procesele de producţie cu ajutorul predării bazate pe TIC. Seminarul va avea loc pe 11 mai 2015, la ora 17.00 CEST.
În cadrul seminarului va fi prezentat proiectul ManuSkills, care analizează cele mai bune metode de a atrage elevii către procesele de producţie cu ajutorul mecanismelor de implementare TIC. Participanţii se vor familiariza cu experimentele concepute în cadrul proiectului şi vor descoperi mecanismele de proiectare şi testare ale respectivelor experimente.
Acest seminar face parte din seria de seminarii organizate de Scientix în 2015, fiind organizat în colaborare cu proiectul ManuSkills. Obiectivul principal al proiectului ManuSkills este de a studia rolul tehnologiilor şi metodologiilor de formare bazate pe TIC pentru a stimula interesul tinerilor faţă de procesele de producţie şi a susţine formarea competenţelor de producţie ale acestora.

CE POATE FACE REALITATEA AUGMENTATĂ PENTRU EDUCAŢIA ŞTIINŢIFICĂ: SEMINAR ONLINE, 11 MAI 2015, 11:00 CEST

Realitatea augmentată (RA) pare să se numere printre următoarele mari inovaţii din sfera predării, iar, în curând, va deveni suficient de accesibilă pentru ca multe sisteme de învăţământ să-i poată exploata potenţialul uriaş.
Cum o veţi putea însă folosi la clasă, pentru a preda ştiinţe? Acest seminar – care a luat naştere din proiectul Erasmus+ AR-sci – încearcă să răspundă la această întrebare, analizând diverse metode prin care conţinutul augmentat poate fi ancorat în realitate şi transmis prin diverse dispozitive.
Înscrierile se fac la adresa http://www.via.dk/formular/ar-sci-webinar. Termen-limită: 10 mai 2015, însă numărul de locuri este limitat la 140. Primul venit, primul servit!
Primul seminar este preconizat a face parte dintr-o serie mai amplă şi va cuprinde:
  1. o trecere în revistă a tehnologiilor RA de ultimă generaţie şi a celor mai accesibile
  2. exemple de posibilităţi oferite de tehnologia RA, folosită ca instrument didactic în educaţia ştiinţifică;
  3. rezultatele unui studiu Delphi la care au participat experţi în învăţământul ştiinţific, designeri TIC şi profesori de ştiinţă din învăţământul secundar;
  4. rezultatele unei analize a literaturii de specialitate privind rolul RA în educaţie.
Vă rugăm să reţineţi că numărul de locuri este limitat la 140 şi se vor ocupa în ordinea înscrierii. Pentru a nu rata acest seminar gratuit, vă invităm să vă înscrieţi cât mai repede.