vineri, 8 mai 2015

CE POATE FACE REALITATEA AUGMENTATĂ PENTRU EDUCAŢIA ŞTIINŢIFICĂ: SEMINAR ONLINE, 11 MAI 2015, 11:00 CEST

Realitatea augmentată (RA) pare să se numere printre următoarele mari inovaţii din sfera predării, iar, în curând, va deveni suficient de accesibilă pentru ca multe sisteme de învăţământ să-i poată exploata potenţialul uriaş.
Cum o veţi putea însă folosi la clasă, pentru a preda ştiinţe? Acest seminar – care a luat naştere din proiectul Erasmus+ AR-sci – încearcă să răspundă la această întrebare, analizând diverse metode prin care conţinutul augmentat poate fi ancorat în realitate şi transmis prin diverse dispozitive.
Înscrierile se fac la adresa http://www.via.dk/formular/ar-sci-webinar. Termen-limită: 10 mai 2015, însă numărul de locuri este limitat la 140. Primul venit, primul servit!
Primul seminar este preconizat a face parte dintr-o serie mai amplă şi va cuprinde:
  1. o trecere în revistă a tehnologiilor RA de ultimă generaţie şi a celor mai accesibile
  2. exemple de posibilităţi oferite de tehnologia RA, folosită ca instrument didactic în educaţia ştiinţifică;
  3. rezultatele unui studiu Delphi la care au participat experţi în învăţământul ştiinţific, designeri TIC şi profesori de ştiinţă din învăţământul secundar;
  4. rezultatele unei analize a literaturii de specialitate privind rolul RA în educaţie.
Vă rugăm să reţineţi că numărul de locuri este limitat la 140 şi se vor ocupa în ordinea înscrierii. Pentru a nu rata acest seminar gratuit, vă invităm să vă înscrieţi cât mai repede.

COVORUL LUI SIERPINSKI: CONTRIBUIŢI LA CONSTRUIREA UNUI FRACTAL GEOMETRIC URIAŞ

Proiectul „Covorul lui Sierpinski" invită profesorii, şcolile şi tinerii să contribuie la realizarea celui mai mare covor al lui Sierpinski din lume.
Covorul lui Sierpinski este un fractal plan, descoperit de matematicianul polonez Waclaw Sierpinski în 1916. Figura se obţine împărţind un pătrat în 9 pătrate mai mici, dispuse sub forma unei matrice 3 x 3, din care se scoate pătratul central. Procedeul se repetă în cele opt pătrate rămase, ad infinitum.
Proiectul „Covorul lui Sierpinski” reuneşte profesori, şcoli şi copii din întreaga lume, pentru a construi cel mai mare covor al lui Sierpinski din istorie. Proiectul se adresează tuturor profesorilor şi şcolilor dornice să contribuie la construirea acestei structuri geometrice de amploare. Rezultatul final va fi prezentat la Cel de-al 13-lea Congres Internaţional de Matematică (ICME), care va avea loc la Hamburg, în Germania, în perioada 24-31 iulie 2016.
Proiectul este coordonat de José L. Rodríguez, din cadrul Universităţii Almería, Spania. Până în acest moment, peste 25.000 de copii din peste 400 de şcoli din întreaga lume s-au înscris în proiect.

marți, 5 mai 2015

IMPORTANŢA DIVERSITĂŢII DE GEN ÎN STEM

Pentru al doilea an, Global Contact derulează un sondaj de opinie axat pe rolul genului în STEM, pentru a obţine noi informaţii despre lumea educaţiei, ocupării forţei de muncă, echilibrului dintre carieră şi viaţa personală şi a diversităţii de gen în sfera STEM.
Actualmente, femeile reprezintă doar o treime din forţa de muncă angajată în domeniile ştiinţei, tehnologiei, ingineriei şi matematicii (STEM). La nivel internaţional, se fac eforturi susţinute de a stimula interesul femeilor faţă de o carieră în domeniile STEM, însă persistă multe întrebări vizavi de situaţia reală a diversităţii de gen în carierele STEM.
Vă invităm să vă exprimaţi opinia prin intermediul chestionarului online Yfactor, până pe data de 21 iulie! Completarea chestionarului durează între 7 şi 10 minute. Răspunsurile dumneavoastră vor contribui la contracararea deficitelor de competenţe cauzate de diversitatea de gen scăzută din sfera STEM.
Chestionarul Yfactor 2015 este disponibil la adresahttp://www.yfactor.org.
Cu ce vă alegeţi dumneavoastră în urma acestui demers? Veţi fi printre primii care veţi primi rezultatele sondajului şi veţi avea şansa de a fi intervievat de partenerii media ai Yfactor sau de a fi invitaţi la conferinţele europene Yfactor.

duminică, 3 mai 2015

Despre optimizarea studierii matematicii în VET prin prisma corelaţiei cu disciplinele de specialitate.


Anastasia Berejanschi
Profesor de matematică și fizică gradul I
Școala profesionala nr. 1 Chișinău
Doctorandă, anul II la UST.
augustinab@rambler.ru

Odată cu semnarea Acordului de asociere la UE au apărut noi perspective de dezvoltare şi perfecţionare şi pentru învăţământul profesional tehnic, care constituie parte integrantă a sistemului educaţional naţional, orientat spre formarea şi dezvoltarea unor abilităţi, competenţe şi aptitudini profesionale specifice instruirii cadrelor de muncitori calificaţi pentru ramurile economiei naţionale. Pentru a ne apropia de perspectivele europene, care ar asigura un echilibru între cerinţa pieţei de muncă şi forţa de muncă, educaţia în învăţământul profesional  trebuie să asigure elevilor posibilitatea instruirii multilaterale: culturală, ştiinţifică şi tehnică. Principalele obiective sunt sporirea atractivității pentru tinerii care vor să obțină o calificare pentru a se încadra rapid în piața muncii sau a se lansa, ulterior, în afaceri, creșterea relevanței studiilor și construirea unui sistem de asigurare a calității. Procesul instructiv-educativ are ca scop nu doar dobîndirea de aptitudini practice şi priceperi necesare pentru angajarea ulterioară în cîmpul muncii şi practicarea anumitor meserii sau profesii, dar şi dezvoltarea culturii generale a elevilor, care asigură un viitor mai bun însuşi absolventului, dar oferă o şansă mai bună şi economiei naţionale.
Didactica matematicii şi ştiinţelor la noi în şcoală nu este aceea de a pregăti pe tineri pentru universitate, ci scopul ei principal este de a avea o valoare culturală de sine stătătoare, deoarece societatea în care trăim şi în care vor trăi copiii pe care îi pregătim are nevoie de oameni care să gândească interdisciplinar, care să treacă cu uşurinţă de la un domeniu la altul. Predarea – învăţarea prin corelarea obiectelor de studiu reprezintă noul în lecţiile din învăţămîntul profesional, iar aceast lucru îi activează pe elevi, le stimulează creativitatea şi contribuie la unitatea procesului instructiv – educativ. Pentru o pregătire mai calitativă a elevilor către viaţă şi profesie utilizez orice posibilitate de a exemplifica aplicaţii ale matematicii în viaţa cotidiană şi în domeniul profesional, de a stabili obiective comune mai multor discipline ce vor conduce la însuşirea conţinutului manualelor, punînd accentul pe înţelegerea conceptelor fundamentale şi stăpânirea tehnicilor indispensabile pentru învăţarea altor discipline. În lucrul cu elevii folosesc metode matematice pentru a rezolva probleme concrete din fizică, tehnică, economie, proiectare ş.a., implimentez proiecte care includ teme cu o conotație inetrdisciplinară, care reprezintă un sistem de operare optim în procesul cunoaşterii. Modalitatea de organizare a conţinuturilor învăţării, cu implicaţii asupra întregii strategii de proiectare a curriculumului, oferă o imagine unitară asupra fenomenelor şi proceselor studiate în cadrul diferitelor discipline de învăţământ şi facilitează contextualizarea şi aplicarea cunoştinţelor dobândite în viaţa cotidiană şi în profesie.
Legătura dintre discipline se realizeză la nivelul conţinuturilor, obiectivelor, dar se creează şi un mediu propice pentru ca fiecare elev sa se exprime liber, să-şi dea frâu liber sentimentelor, sa lucreze în echipă sau individual. Această  legătură între matematică şi disciplinele tehnice este posibilă deoarece limbajul matematic este universal, internaţional, ceea ce ajută la circulaţia şi acumularea ordonată a rezultatelor matematice prin efortul comun al tuturor.  Elevii sunt învăţaţi, prin studierea matematicii, să ştie să calculeze, să coreleze, să asocieze cunoştiinţele despre anumite procese, fenomene, într-un ansamblu unitar de cunostiinte, deziderat realizabil prin studiul structurilor algebrice. Aceasta îi  face pe elevi să conştientizeze faptul că matematica oferă nu doar tehnici specifice de studiu şi investigare în multe domenii aplicative, dar oferă şi o importantă dezvoltare şi disciplinare a gândirii, acestea subzistând în straturile tuturor celorlalte discipline studiate. Elevii mei înţeleg că stăpînirea noţiunilor matematice joacă un rol important în evoluţia progresului mondial, formând paradigme noi ale cunoaşterii, dezvoltând metode şi instrumente noi de investigaţii, propunând tehnologii moderne pentru economia şi societatea bazată pe cunoaştere, şi că fără matematică nu faci mai nimic.
În acest aspect utilizez orice posibilitate de a exemplifica aplicaţii ale matematicii, cel puţin în fizică, tehnologie, dar şi în chimie, biologie, informatică, economie, în viaţa cotidiană şi în alte domenii. Necesitatea de a avea o educație bazată pe standarde înalte, flexibilitate şi alegere, predare de calitate, susţinută de tehnologiile informaţionale şi personalizată pentru fiecare elev în parte, mi-a impus necesitatea de a optimiza procesul instructiv-educativ prin  folosirea TIC şi a metodelor şi mijloacelor multimedia în studiul matematicii şi fizicii. Folosesc la lecţie simulări ştiinţifice interactive, foarte interesante, puternic ancorate în realitate, din cadrul proiectului PhET al Universităţii din Colorado, unde găsesc studiu de caz, sfaturi pentru profesori, ce conţin idei pentru predare propuse de echipa PhET. Avantajele utilizării activităţilor de simulare pe calculator sunt numeroase: creşterea motivaţiei, învăţarea eficientă, controlul asupra unor variabile multiple, prezentări dinamice şi reluarea simulării în ritmul propriu al elevului, atât timp cât este necesar, pentru întelegerea fenomenului. Evoluţia pedagogică a exerciţiilor virtuale marchează saltul formativ, realizabil de la exerciţiul automatismelor la exerciţiul operaţiilor, care angajează un câmp aplicativ mai larg, perfectibil la diferite niveluri de referinţă didactică şi extradidactică.  Aduc ca exemple doar cîteva situaţii teoretice aplicate la disciplinele matematică şi fizică, în grupele profesionale (de vocaţie).
Iată un exemplu din matematică: Studiul graficului funcţiei de gradul II. 



Studiul diferenţialei unei funcţii.


Elevii observă mai uşor proprietăţile funcţiilor şi celelalte afixe şi pot folosi modelul pentru a construi alte grafice.
Deoarece experimentul reprezintă o metodă didactică în care predomină acţiunea de cercetare directă a realităţii în condiţii specifice de laborator şi poate fi desfăşurat cu succes şi cu ajutorul softurilor interactive, în fig 2 arăt pagina de deschidere a http://phet.colorado.edu






  




 

   Eficientizarea demersului didactic a dus la rezultate vizibile: elevii sunt mai atenţi la datele problemelor, fac deosebirea între informațiile relevante şi cele nerelevante pentru obţinerea unei soluţii corecte, au progresat în dezvoltarea judecăţii analitice, atât de necesară în formarea personalităţii. Cele mai calitative rezultate ce demonstrează dezvoltarea competenţelor şcolare este faptul că elevii vin cu o mare plăcere la lecţii, sunt motivaţi să înveţe şi aplică pe larg cunoştinţele acumulate în specialitate, dar şi în cotidian.
 La implementarea tehnologilor didactice moderne, bazate pe îmbinarea activităţilor teoretice cu cele aplicative prin utilizarea softw-rilor educaţionale întîmpin dificultăţi, deoarece şcoala nu dispune de echipament modern TIC şi conectare în reţea, precum şi lipsa competenţelor asociate utilizării instrumentelor şi media digitale la tinerii din şcoala mea. Absolvenţii trebuie să fie pregătiţi pentru a intra pe piaţa muncii, să-şi construiască o carieră relevantă pentru dezvoltarea personală, dar şi dezvoltarea societăţii, avînd dezvoltate abilităţi de instruire, care le vor permite să-şi continue studiile. Ar fi frumos de urmat modelul german, ce funcţionează după principiul parteneriatelor din care fac parte guvernul, instituţia care asigură educaţia şi formarea profesională, dar şi companiile care angajează tineri şi sunt interesate să aibă muncitori calificaţi. Aici şcoala şi firmele lucrează împreună, iar elevii au posibilitatea să urmeze pe de o parte, curricula teoretică în instituţia de învăţămînt. iar pe de altă parte, orele practice în cadrul companiei, fiind în acelaşi timp remuneraţi.

vineri, 1 mai 2015

APEL PENTRU LUCRĂRI: ICERI2015, 16-18 NOIEMBRIE 2015, SEVILLA, SPANIA

Invităm specialiştii în educaţie să trimită rezumate ale lucrărilor proprii la a opta ediţie anuală a Conferinţei de educaţie, cercetare şi inovare (ICERI2015), conferinţă ce va avea loc la Sevilla, în Spania, în perioada 16-18 noiembrie 2015.
Conferinţa ICERI2015 va prezenta noile progrese înregistrate în domeniul metodologiilor de predare-învăţare, al proiectelor educaţionale şi al rolului inovaţiilor şi noilor tehnologii în educaţie şi cercetare. Programul va cuprinde o gamă variată de teme, printre care se numără egalitatea de şanse în ştiinţe şi tehnologie, educaţia STEM sau competenţele TIC şi activităţile de formare.
Rezumatele vor fi trimise online, prin intermediulsite-ului conferenţei. Termenul-limită de trimitere este 16 iulie 2015.
Informaţii suplimentare despre locul de desfăşurare, program şi procedura de expediere: http://iceri2015.org.

ZI DE INFORMARE: ORIZONT 2020 – ŞTIINŢĂ CU ŞI PENTRU SOCIETATE 2015

Vă invităm să vă înscrieţi în vederea participării la ziua de informare şi bursa de contacte ocazionate de programul „Ştiinţă cu şi pentru societate", parte a Orizont 2020" , manifestări ce vor avea loc pe 22 mai 2015, la Bruxelles, în Belgia.
Programul îşi propune să clădească o relaţia de cooperare eficientă între ştiinţă şi societate, să recruteze noi specialişti în ştiinţă şi să conjuge excelenţa ştiinţifică cu responsabilitatea şi conştiinţa socială.
Obiectivul zilei de informare este de a oferi oficialităţilor Comisiei Europene ocazia să prezinte informaţii nemijlocite despre primele apeluri pentru anul 2014-2015 din cadrul programului „Orizont 2020 – Ştiinţă cu şi pentru societate” şi să reunească părţile interesate ale programului (universităţi, institute de cercetări, organizaţii ale societăţii civile, IMM-uri, organisme publice, centre de ştiinţă etc.).
Manifestarea este organizată de SiS.net, reţeaua internaţională a punctelor de contact naţionale din programul „Ştiinţă cu şi pentru societate”, parte a Orizont 2020, în cooperarea cu Comisia Europeană.

ESA EDUCATION PREZINTĂ „PIXELEAZĂ-ŢI SPAŢIUL", UN NOU MATERIAL DIDACTIC PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

Agenţia Spaţială Europeană prezintă „Pixelează-ţi spaţiul", un nou material didactic, ce reuneşte arta, ştiinţa şi tehnologia, destinat copiilor de 8 - 11 ani.
Prin intermediul unei grupări de activităţi, elevii creează opere pixelate, descoperind astfel cum numărul de pixeli, sau elemente ale unei imagini, afectează calitatea reprezentării grafice a unui obiect. De asemenea, elevii descoperă diverse tehnici artistice, folosind figuri geometrice pentru a construi o imagine de ansamblu.
Materialul poate fi descărcat de pe site-ul ESA Education.