luni, 29 septembrie 2014

PREMIILE SCIENTIX PENTRU CELE MAI BUNE RESURSE STEM

Scientix lansează premiile omonime, dedicate resurselor didactice aferente disciplinelor STEM. Cele mai bune materiale pentru profesori şi pentru elevi, precum şi rapoartele de cercetare şi politici STEM din arhiva Scientix vor fi recompensate în cadrul a şapte concursuri organizate la intervale de câte două luni.
Obiectivul acestor premii este de a încuraja proiectele din domeniul disciplinelor STEM să-şi publice materialele în arhiva Scientix şi de a facilita diseminarea şi însuşirea materialelor de predare-învăţare inovatoare de către profesori.
Vor fi eligibile toate resursele din arhiva Scientix adăugate în perioada de timp alocată fiecărei runde a concursului. Câştigătorii vor fi selectaţi de către un juriu de specialişti, din componenţa căruia vor face parte ambasadorii şi ambasadorii-adjuncţi Scientix, precum şi experţi în educaţie STEM independenţi.
În cadrul fiecărei runde vor fi desemnaţi până la patru câştigători: cel mai bun material de predare, cel mai bun material de învăţare şi cel mai bun raport (politici recomandate, studii de cercetare etc.). Resursele premiate vor fi promovate pe site-ul Scientix şi vor evidenţiate în buletinele informative şi la evenimentele Scientix.
Câştigătorii primei runde vor fi anunţaţi la finele lunii octombrie 2014.

duminică, 21 septembrie 2014

Newsletter-ul Scientix

De câteva ori pe an, Scientix publica un newsletter în care sunt prezentate practici, idei şi experienţe de succes, precum şi proiecte ce pot constitui exemple de bună practică în predarea disciplinelor STEM.
Noul număr poate fi citit aici, iar dacă dotiţi să vă abonaţi pentru a primi pe email numerele următoare, o puteţi face la adresa http://www.scientix.eu/web/guest/newsletter .

KIICS: ARTA ȘI ȘTIINȚA INOVATIVĂ

Proiectul KiiCS reuneşte oameni de ştiinţă şi artişti, pentru a aduce ştiinţa mai aproape de societate prin intermediul creativităţii. Interacţiunile dintre artă, ştiinţă şi noile tehnologii dau naştere la noi idei de popularizare a ştiinţei, de stimulare a inovaţiei şi de îmbunătăţire a calităţii vieţii în Europa.
Obiectivele KiiCS sunt:
  • Să realizeze un „incubator” al artei, ştiinţei şi tehnologiei prin intermediul unor măsuri multidisciplinare. Artiştii şi oamenii de ştiinţă reuniţi concep şi colaborează pe marginea unor idei noi, inovatoare, oferind astfel dovada influenţei pozitive a interacţiunii dintre artă şi ştiinţă asupra creativităţii şi inovaţiei.
  • Să încurajeze tinerii să participe la activităţi ştiinţifice şi să le stimuleze interesul faţă de ştiinţă şi tehnologie. Graţie stimulilor artistici şi creativi, adolescenţii (14-17 ani) au posibilitatea de a descoperi noi perspective asupra ştiinţei.
  • Să coreleze ideile inovatoare cu lumea afacerilor. Cele mai bune idei născute din interacţiunea dintre artă şi ştiinţă vor fi prezentate oamenilor de afaceri şi potenţialilor investitori, cu titlul de oportunităţi noi de investiţie.
Principalele rezultate sunt:
  • o „trusă de incubaţie”, care să conţină instrumente metodologice şi de promovare, cu ajutorul cărora doritorii să poată proiecta activităţi de incubaţie a ideilor
  • recomandări de natură politică, utile în vederea promovării incubaţiei artă/ştiinţă drept instrument de inovare la nivel local şi european
  • două premii, Premiul european KiiCS şi Premiul european KiiCS pentru tineret, care să recompenseze cele mai inovatoare idei. Aceste idei vor fi prezentate oamenilor de afaceri şi investitorilor.
KiiCS susţine crearea unor module de incubaţie a inovării în nouă oraşe europene, în vederea asocierii ştiinţei şi tehnologiei cu sectoarele creative. Din cadrul acestor module de incubaţie, vor fi selectate 18 idei şi proiecte inovatoare, care vor participa la premiile KiiCS. Ideile câştigătoare vor fi promovate în cadrul comunităţii oamenilor de afaceri, pentru a atrage fonduri de dezvoltare.
Pentru a-i implica pe tineri în proiect şi a concepe metode de a-i stimula să urmeze o carieră ştiinţifică, vor fi înfiinţate nouă centre educaţionale/ştiinţifice (terţe), asociate celor nouă incubatoare ale consorţiului. Aceste centre vor avea rolul de a concepe activităţi de colaborare axate pe ştiinţă, tehnică şi sectoarele creative, la care să participe adolescenţii (14-17 ani). Rezultatul se va concretiza în cele parteneriate care vor da naştere la şase idei bazate pe interacţiunea dintre ştiinţă, tehnologie şi sectoarele creative. Premiul KiiCS pentru tineret va fi acordat celei mai bune idei promovate de adolescenţi.
Combinaţia dintre activităţile existente care combină ştiinţa, tehnologia şi sectoarele creative, rezultatele celor nouă module de incubaţie, şi cele şase parteneriate, va conduce la realizarea trusei de incubaţie. Trusa identifică şi propune metodologii de stimulare a creativităţii şi inovării graţie interacţiunilor dintre ştiinţă şi sectoarelor creative.

Incubatoarele KiiCS pentru tineret îi atrag pe tineri în procesul de colaborare dintre artă şi ştiinţă.
Activităţile pentru tineret sunt organizate de către şase parteneriate europene, care constau în trei parteneri de incubaţie şi organizaţii terţe. Fiecare parteneriat îşi va concepe propriile metode şi acţiuni, care vor varia de la ateliere de lucru, jocuri interactive, experimente virtuale, pachete educaţionale la expoziţii practice etc. Tematica acestora cuprinde:
  • interfaţa creier-computer (Discovery Center Continium)
  • iluziile (Domus)
  • popularizarea ştiinţei (Experimentarium)
  • pictura, ştiinţa şi multimedia (Exploratorio)
  • ştiinţa şi arta (Flanders Technology International/Technopolis)
  • robotica, proiectarea şi arta (Fundação da Juventude)
  • alimentaţia, sănătatea, dezvoltarea durabilă, mediul (Museo delle Scienze)
  • sunetul, grafica, zgârie-norii şi teatrul (Techmania Science Center)
  • undele electromagnetice (TRACES-ESPGG).
  • INFORMAŢII DE BAZĂ

    Ţara:Belgia, Franţa, Irlanda, Italia, Olanda, Polonia, Slovenia, Spania, Suedia, Regatul Unit
    Coordonator:European Network for Science Centres & Museums (Ecsite), www.ecsite.eu
    Parteneri:
    Program:PC7
  • Grupuri ţintă: autorităţi educaţionale, industria de profil, cercetători, elevi de ciclu secundar, profesori
    Temă:Ştiinţe aplicate, Biologie, Inginerie, Ştiinţe alimentare, Tehnologia informaţiei, Fizică, Tehnologie, Alta
    An de începere:2012
    An terminare:2015
    Persoană de contact:Jennifer Palumbo, European Network for Science Centres & Museums (Ecsite), jpalumbo@ecsite.eu

Scientix 2 – Cycle 2 Teachers’ panel kick-off 2

    În perioada 12-14 septembrie 2014, am participat la prima întâlnire organizată de European Schoolnet  la Brussels, în Belgia, cu ambasadorii și vice-ambasadorii SCIENTIX, din ciclul 2 al programului.
    Pe parcursul celor trei zile, au fost organizate întâlniri și ateliere de lucru, care au prilejuit schimbul de bune practici, de idei și experiențe, în ceea ce privește învățarea STEM în Europa. Fiind membru nou în comunitatea SCIENTIX, am beneficiat de asistența coordonatorilor de program și a colegilor ambasadori și vice-ambasadori din România și din țările membre ale comunității. Atmosfera de lucru plăcută și atractivă m-a făcut să mă simt fericită că m-am alăturat echipei SCIENTIX și încrezătoare că vor urma alte evenimente deosebite în viitor.
    Vă invit să accesați http://www.scientix.eu pentru a afla mai multe informații .


Cornelia Melcu

sâmbătă, 13 septembrie 2014

Alăturați-vă proiectului Go-Lab în România

Proiectul Go-Lab cauta profesori pentru noua sa etapa care va începe in această toamnă.
Portalul Go-Lab oferă elevilor posibilitatea de a efectua experimente științifice personalizate folosind laboratoare on-line, în timp ce cadrele didactice pot îmbogăți activitățile lor la clasă, cu demonstrații și diseminarea de bune practici într-o comunitate pedagogică virtuală.
Aplicația se va redeschide în octombrie. Ca una din școlile pilot Go-Lab, veti avea posibilitatea de a utiliza, implementa, evalua, sau de a dezvolta alte planuri de lecție, scenarii de învățare sau activități care utilizează laboratoare on-line.
Daca doriți ca scoala dvs. sa devina una dintre scolile pilot ale acestui proiect, accesati http://www.go-lab-project.eu/call-for-schools/romania.Tot aici se găsesc informații complete cu privire la sarcinile de lucru, condiții și beneficiile participării.

vineri, 15 august 2014

FASMED: ÎMBUNĂTĂŢIREA PROGRESULUI ŞCOLAR LA ELEVII CU REZULTATE SLABE LA ŞTIINŢE ŞI MATEMATICĂ PRIN INTERMEDIUL EVALUĂRII FORMATIVE

Proiectul se axează pe descoperirea modului în care cadrele didactice pot contribui la creşterea performanţelor şcolare ale elevilor graţie utilizării tehnologiei în evaluarea formativă şi colaborării cu parteneri şi cercetători din diferite ţări.
Proiectul se axează pe descoperirea modului în care cadrele didactice pot contribui la creşterea performanţelor şcolare ale elevilor graţie utilizării tehnologiei în evaluarea formativă şi colaborării cu parteneri şi cercetători din diferite ţări. Obiectivul final este de a îmbunătăţi competenţele matematice şi ştiinţifice în Europa şi Africa de Sud.
Cercetătorii din fiecare ţară vor colabora cu un grup de şcoli şi se vor axa pe utilizarea evaluării formative şi a tehnologiei în vederea optimizării interacţiunilor din clasă şi a reducerii anxietăţii vizavi de performanţele şcolare, factor care limitează cel mai adesea progresul şcolar al acestor elevi.
Principalele obiective ale acestui proiect sunt:
  • Să realizeze o trusă de instrumente, cu rol de a susţine activitatea didactică a profesorilor.
  • Să realizeze materiale de formare profesională care conţin exemple de utilizare a trusei de instrumente.
  • Să conceapă practici de evaluare şi feedback durabile, care să îmbunătăţească rezultatele şcolare la matematică şi ştiinţe.
  • Să dezrădăcineze atitudinile şi practicile stereotipe care măresc gradul de anxietate în rândul profesorilor şi elevilor.
  • Să disemineze rezultatele proiectului sub formă de resurse online, publicaţii academice şi profesionale, prezentări în cadrul conferinţelor şi sinteze informative, adresate agenţiilor guvernamentale de la nivel regional, naţional, european şi internaţional.Una dintre primele etape ale proiectului se axează pe constituirea unui fundament teoretic: o bază de date cu strategiile europene şi sud-africane vizănd elevii cu rezultate slabe la matematică şi ştiinţe.
Procesul de colectare a datelor va cuprinde: colectarea de date comparative vizavi de situaţia elevilor cu rezultatele slabe la matematică şi ştiinţe în ţările partenere; identificarea elevilor cu rezultatele slabe la matematică şi ştiinţe; identificarea traiectoriei şi a rezultatelor tipice (rezultate la învăţătură, traiect viitor); analiza practicilor paneuropene în materie de elevi cu rezultate slabe la matematică şi ştiinţe şi studiu asupra gradului de utilizare a instrumentelor şi tehnologiei în sprijinul predării şi evaluării.
În etapele următoare, proiectul prevede un întreg pachet de activităţi vizând „Analiza comparativă a cazurilor de intervenţie şi istorice”, în cadrul căruia va fi propus o abordare metodologică comună pentru analiza fundamentelor metodologice şi teoretice menţionate.
Participanţii la proiect vor comenta pe marginea gradului de adecvare a acestei metodologii comparative pentru cazurile lor. De asemenea, metodologia va fi discutată cu membrii-cheie ai grupurilor de parteneri, pentru a asigura o perspectivă transdisciplinară în cazul analizei.
Vor fi organizate studii de ţară: partenerii din fiecare ţară vor realiza o analiză care adaptează rezultatele proiectului la politica şi practica din respectiva ţară. În primele etape ale proiectului, va fi conceput un prototip de trusă de instrumente, destinat profesorilor, cu rol de sprijin pentru utilizarea evaluării formative la clasă. Acesta va cuprinde recomandări şi asistenţă pentru utilizarea tehnologiei. Activitatea va fi structurată pe două direcţii, matematică şi ştiinţe, iar patru dintre partenerii de proiect se vor axa pe proiectarea acesteia.
Trusa de instrumente va fi promovată de către partenerii de proiect în rândul profesorilor şi elevilor din ţara lor. Fiecare partener va lucra cu un grup de trei şcoli, în care îşi va implementa strategia, în funcţie de tema şi şcolile alese. De asemenea, partenerii vor modera reuniunile grupurilor locale (grupuri locale de şcoli şi instituţii de învăţământ superior în care se fac schimburi de experienţă), vor facilita vizitele partenerilor şi evaluatorilor din instituţiile de învăţământ superior în şcoli, vor redacta studii de caz pentru pachetul 5 şi vor asigura feedback pachetului 3 despre impactul trusei de instrumente.
Coordonator: University of Newcastle Upon Tyne, UK –  www.ncl.ac.uk/cflat/projects/FASMED.htm
Parteneri: